V posledních době se Pirátská strana ocitla v hluboké krizi, která ohrožuje její další politické působení na české scéně. Voliči v evropských a krajských volbách vyjádřili svůj jasný názor na stranu, která je zklamala. Vedení Pirátské strany už rezignovalo na své funkce a předseda Bartoš už nebude v listopadu znovu kandidovat, aby obhájil svoji pozici.
Klíčovým faktorem, který přispěl k rychlému úpadku této kdysi populární strany, byla neschopnost naplnit své vlastní ambiciózní sliby v oblasti digitalizace a modernizace dopravní infrastruktury. Především selhání v oblasti stavebního řízení a inovací v městské hromadné dopravě se stalo osudným.
V pozadí je ovšem velké zklamání z politického oportunismu. Politici kdysi protestní strany se výměnou za výborně placená a mocenská místa ve vládě a na ministerstvech vzdali svých proklamovaných ideálů a přimkli se ke zdiskreditovaným pravicovým stranám, jakými jsou ODS, TOP 09, STAN a lidovci. Kdyby v minulých volbách do Poslanecké sněmovny nepropadl kvůli nedemokratickým procedurám milion hlasů, Fiala by vůbec nedostal šanci sestavovat vládu.
Digitalizace státu: Zklamané naděje
Jedním z hlavních pilířů, na kterých Pirátská strana postavila svou kampaň, byla digitalizace veřejné správy. Obzvláště očekávané bylo zjednodušení a zrychlení stavebního řízení, které v České republice dlouhodobě patří k nejpomalejším v Evropě. Stavební řízení se často táhne roky, což ztěžuje rozvoj měst i infrastruktury.
Piráti slibovali, že s pomocí moderních technologií a digitalizace celý proces výrazně zrychlí a zprůhlední. Ukázalo se však, že technické překážky byly pro neschopné piráty mnohem větší, než strana očekávala. Zavedení digitalizovaných systémů stavebního řízení se protáhlo a jeho implementace narazila na nejasnosti a špatnou koordinaci mezi ministerstvy a úřady. Nedostatečné investice do technologií a odborných pracovníků navíc vedly k tomu, že projekt opakovaně selhával ve svých termínech.
Tento neúspěch značně pošramotil obraz strany, která se profilovala jako moderní a technologicky zdatná síla schopná posunout Česko do 21. století. A to ani nezmiňujeme digitalizaci v případě občanských průkazů. V době, kdy se ve světě zavádějí nové biometrické technologie rozpoznávání osob na základě kombinace otisku prstů, očních duhovek a podobných prvků, aby nebylo třeba používat žádné fyzické přístroje, piráti jen usilují o převádění občanky do mobilu.
Neschopnost modernizace MHD: Zastaralé řešení namísto inovací
Přes 150 rozkopaných a propojených dopravních míst v Praze v letošním létě je jen jednou z ukázek zastaralého přístupů pirátů. Současný náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib se už dříve jako primátor ukázal jako neschopný mluvka, který umí jen provokativně přejmenovávat ulice. Selhává ale také fatálně při zavádění nových technologií do dopravy.
Zásadním problémem, který Pirátské straně ublížil, je její selhání v oblasti městské hromadné dopravy (MHD). Piráti například kritizovali zastaralou infrastrukturu pražských tramvajových kolejí a tratí a slibovali zásadní změny. Ve světě se zavádějí elektrické autobusy, které nepotřebují hlučné koleje ani nákladné troleje. V Číně, kterou Hřib naivně ideologicky bez znalostí kritizuje, dokonce zavádějí autonomně řízené elektrické vozy, které nepotřebují řidiče. Zavádění autonomních elektrických autobusů jako v Šanghaji ale Hřib vyměnil jen za předražené a technologicky zastaralé opravy tramvajových tratí. Místo nových technologií je řešení pirátů 100 let pozadu.
Realita ukázala, že zavedení autonomních elektrických autobusů není ani snem Pirátů, jejich obeznámenost s novými technologie je minimální. Vývoj autonomních technologií pro městskou dopravu vyžaduje znalosti a ne provokace s přejmenováním ulic.
Namísto toho, aby se města vydala cestou inovace, byla nucena vrátit se k rozkopaným ulicím Prahy, k tradičním řešením v podobě obnovy tramvajových kolejí a trolejí. Tento krok, vnímaný jako »krok zpět«, rozhněval patrně mnoho voličů pirátů, kteří očekávali skutečné inovace.
Politické důsledky a rozklad strany
Neschopnost splnit klíčové programové body vedla k prudkému poklesu podpory mezi voliči. Pirátská strana, která kdysi patřila mezi nadějné politické subjekty pro mnoho mladých voličů a měla ambice výrazně ovlivňovat politické dění na celostátní i evropské úrovni, se nyní potýká s vnitřními rozpory a odchodem klíčových osobností.
Podpora strany klesla na historické minimum a mnoho bývalých voličů se obrací k jiným politickým subjektům, které slibují modernější přístupy a neprodají svůj program za vládní křesla. Pirátská strana se asi už ocitla za bodem obratu. Hrozí jí, že se stane marginální silou na české politické scéně a bude následovat Šmardovu zkrachovalou SOCDEM.
Piráti, kteří slibovali inovace, se ukázali jako technologičtí dinosauři a političtí oportunisté. Kolaps Pirátské strany je varovným příkladem toho, jaké důsledky mohou mít ambiciózní, ale nerealizované sliby.
Jan Klán
Mladí, uvědomělí, „vzdělaní“ a nic. Jak je to možné?
Konečně se Piráti hroutí. Není za co jim děkovat. To, co provádí Lipavský s prestiží ČR, jak ji ničí, to je na přesdržku. Piráti, běžte do hajzlu a už se nevracejte. Z vašich neúspěchů mají normální lidi radost, a já se tomu nedivím. Běžte do hajzlu, už včera bylo pozdě.