Srbsko je na prvním místě žebříčku nejnebezpečnějších evropských zemí pro řízení s 78 úmrtími při dopravních nehodách na milion obyvatel v roce 2024. Následují Rumunsko a Bulharsko se 77, respektive 74 úmrtími na milion obyvatel.
Norsko je naopak nejbezpečnější zemí pro řízení v Evropě, s pouhými 16 úmrtími na silnicích na milion obyvatel. Tato čísla oznámila Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) za rok 2025 a odhalila, že Srbsko má nejnebezpečnější silnice pro řidiče v Evropě a předběhlo Bulharsko, které se v roce 2024 umístilo na prvním místě.
Starší údaje uvádí, že alkohol za volantem patří vedle nepřiměřené rychlosti k nejčastějším příčinám dopravních nehod. Na rozdíl od České republiky, kde je alkohol příčinou přibližně 4 % smrtelných dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel, je například ve Finsku alkohol příčinou 25 % všech smrtelných dopravních nehod, v Itálii 11 % a v Dánsku 15 % všech smrtelných dopravních nehod.

Ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič uvádí: »Česká republika zaznamenala v roce 2024 celkem 45 obětí dopravních nehod na milion obyvatel, čímž se zařadila na průměr mezi státy Evropské unie. V porovnání se státy Visegrádské čtyřky (V4) si vedla lépe než Slovensko (48 obětí) i Polsko a Maďarsko (shodně 52 obětí). Pozitivní zprávou je, že Česká republika od roku 2019 zaznamenala nadprůměrné snížení počtu usmrcených na silnicích o 19,9 %, zatímco v celé Evropské unii činil pokles pouze 12,3 %. Největší zlepšení v rámci V4 zaznamenalo Polsko, kde počet obětí klesl o 34,8 %, následované Maďarskem s poklesem o 17,4 %. Naopak Slovensko vykázalo pouze 6,9% zlepšení.«
Mezi klíčové nástroje patří:
- Národní akční plán pro bezpečnost silničního provozu 2022–2025 s názvem Na cestě k vizi nula, který zahrnuje 179 opatření v 15 prioritních oblastech. Cílem je méně než 50 úmrtí ročně do roku 2030 a úplná eliminace smrtelných nehod do roku 2050.
- Výzkumný program BEST, který posiluje rozhodování na základě dat a vyhodnocuje účinnost opatření.
- Změny legislativy – od roku 2020 jsou povinné podrobné vyšetřování všech smrtelných nehod i pitvy, které napomáhají analýze příčin.
- Opatření zaměřená na mladé řidiče, včetně přísnějšího výcviku, systému dvojnásobných trestných bodů a cílených kampaní.
- Iniciativy na místní úrovni, například program Heart Zones pro zklidnění dopravy v okolí škol či systém certifikace Dopravně bezpečných obcí.
Mezi nebezpečné země pro řízení patří také Portugalsko (60 úmrtí na milion lidí), Itálie (51 úmrtí na milion lidí) a Španělsko (36 úmrtí na milion lidí).
Na druhou stranu, kromě Norska, které si udržuje pozici nejbezpečnější země pro řízení v Evropě s pouhými 16 úmrtími na milion obyvatel, je Švédsko bezpečnou zemí s 20 úmrtími na milion obyvatel, zatímco Malta uzavírá první trojku nejbezpečnějších zemí s 21 úmrtími na milion obyvatel.
Strategie BESIP 2021-2030 uvádí: Studie ukazuje, že balkánské a východoevropské země mají stále vysokou úmrtnost, zatímco skandinávské země jsou považovány za vzory v oblasti bezpečnosti silničního provozu.

V důsledku dopravních nehod bylo na pozemních komunikacích v ČR v roce 2024 usmrceno 438 osob (meziročně -3,7 %), 1609 osob bylo zraněno těžce (-8,1 %) a 23 971 lehce (+0,1 %). V případě usmrcených i těžce zraněných osob se jedná o historická minima.
Česko se v roce 2024 umístilo na 15. místě v Evropské unii s 45 oběťmi dopravních nehod na milion obyvatel, což je těsně za průměrem EU (44). V rámci Visegrádské čtyřky (V4) jsme na tom lépe než Slovensko (47 obětí) a Polsko s Maďarskem (52 obětí). Pozitivní je, že od roku 2019 se v EU snížil počet úmrtí na silnicích o 13 %, přičemž Česko zaznamenalo dokonce 20% pokles. Největší zlepšení v rámci V4 vykázalo Polsko s 35% poklesem, následované Maďarskem (17 %) a Českem, zatímco Slovensko zaznamenalo pouze 5% pokles.
Odhad celkových ročních ekonomických ztrát z dopravní nehodovosti na pozemních komunikacích dosáhl v roce 2024 přibližně 145 miliard Kč, což představuje přibližně 2,0 % hrubého domácího produktu ČR (jedná se o předběžný odhad, finální data teprve budou k dispozici).
(is)
