Zvýšení mzdy ani jinou formu podpory kvůli rostoucí inflaci zatím nedostalo 61 procent zaměstnanců, 29 procentům firmy zvýšily mzdu nebo zavedly příspěvek na stravování či jinou formu zaměstnaneckých benefitů. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Up Česká republika mezi tisícovkou respondentů z českých firem a organizací.
Mzdu podle průzkumu navýšil zaměstnavatel 17 procentům lidí, naopak desetině zaměstnanců podniky snížily nebo zrušily bonusy nebo zaměstnanecké výhody. Inflace v září podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) dosáhla 18 procent.
Lidé zchudli nevíce od roku 1993
V Česku podle ČSÚ v druhém čtvrtletí klesla meziročně reálná mzda o 9,8 procenta a klesá již třetí čtvrtletí za sebou. Podle analytiků lidé zchudli nejvíce v historii od roku 1993, přestože průměrná mzda stoupla proti stejnému období předchozího roku o 4,4 procenta na 40 086 Kč.
Z lidí, kteří od zaměstnavatele nějakou podporu dostali, uvedlo 11,9 procenta, že je tato podpora v současné situaci naprosto dostatečná a 35 procent, že je spíše dostatečná. Přes 31 procent respondentů uvedlo, že podpora dostatečná spíše není a za rozhodně nedostatečnou ji považuje téměř 18 procent lidí.
Někteří se obávají dokonce snížení mzdy
Z průzkumu také vyplývá, že zvýšení mzdy s ohledem na inflaci a vývoj ekonomiky letos neočekává 22 procent respondentů a 11 procent lidí uvedlo, že se obává snížení mzdy. Zhruba 3,4 procenta lidí uvedlo, že očekávají zvýšení mzdy o více než 15 procent. Růst mzdy o 10 až 15 procent čeká 7,7 procenta respondentů. Pěti až desetiprocentní zvýšení očekává 18 procent respondentů a zvýšení mzdy o maximálně pět procent čeká 16,5 procenta dotázaných zaměstnanců.
Společnost Up Česká republika se zaměřuje na péči o zaměstnance a benefity, jako jsou například elektronické stravenky. Podle generálního ředitele Stéphana Nicollettiho je pro většinu zaměstnavatelů nereálné udržet při případném navyšování mezd tempo růstu inflace. »Pokud si tedy budou chtít udržet zaměstnance a vyjít jim alespoň částečně vstříc, aniž by ohrozili svou firmu, musí hledat alternativy odměňování. Typicky půjde o různé formy účelových příspěvků, zejména na stravování, dopravu nebo volnočasové aktivity,« řekl.
(jb, čtk)