Troufalost některých dodavatelů energií nezná mezí

Někdy až astronomické sankce za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem nebo marné čekání na vrácení přeplatků z vyúčtování. I s takto závažnými případy se loni spotřebitelé obraceli na Energetický regulační úřad (ERÚ), který o tom nyní informuje na svém webu. Nejzávažnější případy přitom podle Markéty Zemanové, členky Rady ERÚ, mají »na svědomí jednotky obchodníků, kteří často využívají zprostředkovatele na úrovni podomních prodejců«.

Dodavatelé mají tendenci si své stávající zákazníky za každou cenu udržet, někteří jim proto znesnadňují předčasné ukončení smlouvy. ERÚ se ve zvýšené míře setkával s uplatňováním jak »standardní« smluvní pokuty, tak náhrady škody. V některých případech pak výsledná sankce překročila i stotisícovou hranici.

»Pokud si to dodavatel sjedná přímo ve smlouvě, může po spotřebiteli při jejím předčasném ukončení opravdu požadovat vedle smluvní pokuty i náhradu škody. Obrací se na nás však i spotřebitelé, jejichž obchodník takovou možnost ve smlouvě sjednanou nemá. Jeden klient měl dokonce zaplatit celkem 150 tisíc korun, přičemž samotná smluvní pokuta byla v jednotkách tisíc,« uvedla Zemanová s tím, že výše náhrady škody musí odpovídat přímé hospodářské ztrátě obchodníka způsobené odchodem zákazníka. O tom, zda je sankce oprávněná, ovšem ERÚ nerozhoduje, s dodavatelem může v těchto případech jednat pouze neformálně.

Nejčastějším tématem spotřebitelských podání i návrhů na sporná řízení byly záležitosti spojené s platbami za energii. Objevovaly se zejména stížnosti na chybějící vyúčtování a na praxi některých dodavatelů, kteří svým zákazníkům nevraceli přeplatky z vyúčtování. »Ve druhém pololetí jsme opakovaně naráželi na situaci, kdy klienty koupil, v rámci tzv. koupě závodu, nový dodavatel. Tím na sebe sice vzal povinnost vrátit jim již dříve vzniklý přeplatek, odvolával se ale na původního obchodníka, a odmítal dlužnou částku uhradit. Spotřebitelé nám pak ve zvýšené míře podávali návrh na spor, který může být prvním krokem k vymáhání peněz formou exekuce,« sdělila Zemanová.

Celkem 622 spotřebitelů loni řešilo svůj problém s dodavatelem či zprostředkovatelem mimosoudní cestou, přičemž podalo ERÚ návrh na spor. Počet lidí, kteří volí tuto cestu, skokově vzrostl. Zatímco v roce 2021 úřad přijal 138 podání, o dva roky později jich bylo už 628 a téměř stejně i loni.

Naopak počet neformálních podání, tedy nejrůznějších dotazů, stížností, nebo žádostí o pomoc či radu, loni oproti letům 2021 (22 873) a 2022 (22 198) klesl pod deset tisíc (9673). Spotřebitelé úřad většinou kontaktovali telefonicky.

(ici)

Související články

1 KOMENTÁŘ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy