Kvůli nehodám při práci na dálnicích zemřelo mezi lety 2011 a 2022 pět silničářů, 38 jich utrpělo těžká zranění. Kromě nich zemřelo při nehodách při údržbě dálnic osm dalších lidí a 15 se těžce zranilo.
Vyplývá to z dat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), která má ČTK k dispozici. Při práci na dálnici se ve sledovaném období stalo 713 nehod. Jejich počet se podle ŘSD dlouhodobě nesnižuje, a to hlavně kvůli mobilním telefonům a nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly. Dva silničáři v pondělí zemřeli při práci na dálnici D2 u Hustopečí na Břeclavsku.
Průměr za posledních dvanáct let je zhruba 59 nehod při práci na dálnici za rok. V loňském roce se stalo 53 nehod při práci na dálnici, což znamenalo meziroční pokles o 18 případů. Loni zemřel jeden silničář při práci na dálnici, v roce 2021 žádný. Nejvíce nehod, a to 76, se stalo v roce 2019.
Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého nelze říct, že by se dlouhodobě počet nehod při práci za provozu snižoval. Řekl, že nehod nadějně ubylo po roce 2014, kdy byly zavedeny nové prvky při označování pracovních míst. »Následně však počet nehod opět výrazně vzrostl. Přičítáme to rozvoji mobilních telefonů a celkovému nárůstu nepozornosti a dále také nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly,« dodal. Novým prvkem byl například vozík s LED displejem, který fungoval jako upozornění na blížící se pracovníky na silnici.
ŘSD podle Studeckého dlouhodobě porovnává počet nehod při práci na dálnicích s Francií. Při srovnatelném zatížení sítě je při přepočtu na délku dálnic počet nehod v Česku zhruba čtyřikrát až pětkrát vyšší než ve Francii, uvedl. »Pokud jde o úroveň zabezpečení, jsou pracovníci údržby dálnic zabezpečeni na úrovni zcela srovnatelné se zeměmi západní Evropy. Průběžně se snažíme bezpečnost pracovníků dále zvyšovat. V současné době například dokončujeme aktualizaci schémat přechodného značení, která by měla přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu a bezpečnosti práce na všech druzích komunikací,« řekl Studecký.
Široká zpevněná krajnice je také jedním z možných důvodů nehod, uvedl Studecký. »Zejména řidiči nákladních aut jezdí v pravém pruhu běžně tak, že jedou pravými koly až za vodicí čárou a tedy po zpevněné krajnici. Pokud se k tomu přičte nedostatečný odstup od vpředu jedoucího auta, pak logicky přichází nárazy do aut údržby na krajnici,« dodal.
Údržbu dálnic zajišťuje ŘSD prostřednictvím Středisek správy a údržby dálnic. Letními pracemi jsou především opravy vozovek, mostů a dopravních značek. Také nátěry ocelových konstrukcí, odvodnění či sekání trávy. V zimním období mají střediska nepřetržitý pracovní provoz a zajišťují odklízení sněhu, náledí a námraz z vozovek. Mimo to středisko také vykonává odtah nepojízdných vozidel, pomáhá při odstraňování následků dopravních nehod či zřizuje dočasné dopravní značení.
(čtk)