Jízdy parním vlakem připomenou zítra 140. výročí tratě z Hulína do Bystřice pod Hostýnem na Kroměřížsku. Souprava v čele s lokomotivou přezdívanou Skaličák pojede nejprve z Hulína do Bystřice pod Hostýnem a zpět, při druhé jízdě se cestující svezou z Hulína až do Valašského Meziříčí na Vsetínsku. Na zpáteční cestě bude cílovou stanicí Kroměříž, sdělil Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah (ČD), které spolu se spolkem Kroměřížská dráha nostalgické jízdy pořádají. Oslavy zpestří víkendový kulturní program akce Bystřice žije!, který se koná v zámeckém parku.
Soupravu budou tvořit historické vozy bývalé třetí třídy zvané »Rybáky«, vyrobené ve 40. letech minulého století a služební vůz pro přepravu dětských kočárků. To vše poveze parní lokomotiva přezdívaná Skaličák (433.001) z roku 1948,« uvedl Pošta.
Lokomotiva jezdila až do roku 1978, poté sloužila jako vytápěcí kotel. Dnes je v dobrém stavu po opravě deponována v Brně jako historické vozidlo.
První vlak odjede z Hulína v osm hodin dvacet pět minut a zamíří do Bystřice pod Hostýnem, tedy po traťovém úseku, který letos slaví 140 let od svého zprovoznění. »Druhý vlak bude odjíždět z Hulína v deset hodin a třicet minut a cestující sveze až do Valašského Meziříčí, kam přijede ve dvanáct hodin a dvacet pět minut. Zpět směrem do Hulína se odtud vydá ve třináct hodin třicet tři minut a v tomto směru ukončí jízdu až v Kroměříži, kam přijede v patnáct hodin a deset minut,« popsal Pošta.
Jízdenky se budou prodávat pouze u personálu zvláštních vlaků. Cena závisí na počtu ujetých kilometrů. V případě lidí starších 15 let se pohybuje od 80 do 240 korun, u dětí od šesti do 15 let od 40 do 120 korun. Děti do šesti let cestují zdarma. Dětské kočárky lze přepravit zdarma ve služebním voze.
V Bystřici pod Hostýnem bude připraven doprovodný program. První vlak s příjezdem v devět hodin a dvě minuty bude po slavnostní salvě čestné stráže uvítán starostou města. Návštěvníci si budou moci prohlédnout výstavu fotografií z historie trati a koupit upomínkové předměty s železniční tematikou. »Na bystřickém nádraží bude připravena také výstava železničních vozidel. K vidění budou například klenoty ze sbírek Centra historických vozidel Českých drah – historické motorové lokomotivy Pilštyk (T 466.0007) a Bardotka (T 478.1001),« doplnil Pošta.
Své motorové lokomotivy na výstavu zapůjčí také nákladní dopravce ČD Cargo. Chybět nebude ani historický motoráček Hurvínek spolku Kroměřížská dráha, který bude vozit zájemce po bystřickém nádraží. Oslavy v Bystřici pod Hostýnem zpestří festival Bystřice žije!, který začíná již dnes ve dvacet hodin a potrvá až do neděle. Nabídne například vystoupení Anny K. s kapelou a skupin Gipsy.cz a Mňága a Žďorp a další.
Železniční trať z Hulína do Bystřice pod Hostýnem byla postavena v roce 1882 akciovou společností Kroměřížská dráha. Jak zaznamenali pamětníci, provoz na této trati byl zahájen 15. listopadu 1882 příjezdem zvláštního vlaku na bystřické nádraží. Přijelo jím tenkrát mnoho vzácných hostů, které uvítal tehdejší starosta města Augustin Thonet. V roce 1888 byla trať prodloužena do Valašského Meziříčí pod hlavičkou Severní dráhy císaře Ferdinanda.
(mac, čtk)
FOTO – ČTK/Václav Šálek, bystricezije.cz