Expert radí ke Dni dětí: Kdy je třeba sedačka, kdy podsedák?

Mezinárodní den dětí, který se slaví každoročně 1. června, nezřídila OSN kvůli nafukovacím skákacím hradům a malování na obličej, ale proto, aby upozornila alespoň jednou ročně »světovou veřejnost na práva a potřeby dětí«. A právě v oblasti dopravy najdeme spoustu témat, které se jejich potřeb týkají. Experti AAA AUTO a bezpečnostní platformy Vize 0 si posvítili na správné používání autosedaček.

Fakt, že dítě musí sedět za jízdy v autosedačce, nepřekvapí nikoho. Víte ale, od kdy je jejich používání povinné? »V České republice platí plošná povinnost od roku 2006, kdy vstoupil v platnost nový silniční zákon. Do té doby se musely používat pouze na dálnicích a rychlostních komunikacích. Jen pro zajímavost, první autosedačka dnešního typu se objevila v roce 1962, v roce 1971 nařídily americké zákony povinnost připoutat děti tříbodovým pásem,« říká Luboš Vorlík, šéf českých a slovenských autocenter AAA AUTO.

A co tedy nařizuje zákon v Česku? »Každé dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška 150 cm, smí cestovat pouze v autosedačce. Žádný věkový limit dnes neplatí, dříve existovala zákonná hranice 12 let, což si ještě dost lidí pamatuje. Dnes zákon hovoří pouze o dítěti,« vysvětluje Vorlík s tím, že za neuposlechnutí zákona se platí dost citelnými tresty. »Za použití sedaček je zodpovědný řidič. Pokud tuto povinnost nesplní, musí počítat s pokutou na místě od 1500 do 2000 korun, ve správním řízení pak od 2 000 do 5 000 korun. A v obou případech budou přiděleny čtyři trestné body,« varuje Vorlík.

Půltunové dítě v rukou neudržíte

Proč je používání sedačky tak důležité? »Podle statistik čelí děti bez sedačky sedminásobně vyššímu riziku úmrtí. Fatální může být už nehoda při rychlosti 15 kilometrů v hodině. Pokud pak dojde k nárazu v rychlosti 50 km/h, působí na posádku síly, jež znamenají zvýšení hmotnosti na 25násobek. Spoléhat na to, že udržíme v rukou dvacetikilogramové dítě, jehož nárazová hmotnost bude v okamžiku kolize činit půl tuny, je pošetilé. Nepřipoutané dítě pak bude čelit následkům jako po volném pádu z výšky 10 metrů. Ale pozor, ani sedačky nelze považovat za zázračný všelék – základem bezpečí dítěte je hlavně zodpovědná jízda rodičů,« upozorňuje dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize 0, která se zabývá dopravní bezpečností a prevencí nehod. 

Rozdělení sedaček do skupin

Skupina 0 a 0+, 10-13 kg, cca do jednoho roku věku

Většinou tzv. vajíčka, dítě se do nich umisťuje čelem proti směru jízdy, sedačku samotnou připevňujeme bezpečnostními pásy pro dospělé. Místo, na kterém je sedačka umístěna, nesmí být vybaveno airbagem, případně musí být airbag odpojen.

Skupina I 9-18 kg, cca do 4 let věku

Dítě se poutá do sedačky pětibodovými bezpečnostními pásy (dva body ramena, dva boky, jeden  rozkrok. Sedačka se umisťuje tak, aby v ní dítě sedělo čelem po směru jízdy, a je připevněna k sedadlu bezpečnostními pásy pro dospělé nebo kotevním systémem Isofix. Sedačky této skupiny bývají často doplněny různými ochrannými nárazovými štíty, které mnohdy mohou plnit funkci stolečku.

Skupina II 15-25 kg

Tyto sedačky nemívají vlastní bezpečnostní popruhy, dítě je v sedačce drženo (spolu se samotnou sedačkou) bezpečnostním pásem pro dospělé.

Skupina III 22-36 kg

Často samostatný sedák (podsedák), který dítě posune do takové výšky, která umožňuje jeho připoutání bezpečnostním pásem pro dospělé. Sedák by měl být přichycen pásem pro dospělé tak, aby při nárazu nemohl zpod dítěte vypadnout působením setrvačné síly. Některé podsedáky lze uchytit i systémem Isofix.

Mnoho typů autosedaček je schváleno ve více třídách (např. 0-I nebo I-III) a tedy pro větší rozsah hmotnosti dítěte, někdy i s nutnými malými úpravami (např. odmontování opěradla autosedačky. Každý zádržný systém musí být označen homologační značkou, z níž je zřejmé, kdo systém vyrobil a pro jakou hmotnostní třídu je určen.

(pr)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy