Michal K.: V srpnu letošního roku jsem přerušil živnost na dva roky. Budu muset mít datovou schránku?

Na základě zákona č.300/2008 Sb. o elektronických úkonech a jejich vyhlášek se mění systém doručování úředních dokumentů, který má nehradit doručování v listinné podobě.

Možnosti využití umožní komunikaci s úřady. Jejich prostřednictvím bude možné z bytu vyřídit, osobní doklady, daňová přiznání, zdravotní pojištění, nemocenské pojištění, důchod, zápis na katastrálním úřadě atd.

Od 1. 1. 2023 budou datové schránky povinné pro všechny živnostníky (OSVČ), bez ohledu na to, zda mají přerušenou živnost. V případě, že byste neměl zájem o zřízení datové schránky, tak je nutné provést výmaz živnosti k 31. 12. 2022. Ministerstvo vnitra od ledna do konce března 2023 zašle všem živnostníkům přístupové údaje do vlastních rukou pro zřízení datové schránky.

Datové schránky budou též rozšířeny o spolky, nadace a některé fyzické osoby. Tak se může stát, že budete mít i dvě datové schránky, jednu za živnost a budete-li v statutárním orgánu nadace druhou.

Původně zákon počítal se zřízením datových schránek všem občanům. V současném období tato otázka není uzavřena a řeší ji parlament. Jinak každý občan si může sám požádat o zřízení datové schránky.

Zřízení datových schránek má již teď své problémy, např. nebudou zaslané zprávy archivovány a automaticky se po třech měsících smažou a budou přesto považované za doručené, ne všichni občané jsou natolik zdatní, aby byli schopni používat PC atd.

Dr. Otakar Zmítko, CSc.

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy