Prodejci musejí v outletech nabízet zboží za cenu alespoň o 30 procent nižší ve srovnání s běžnou maloobchodní cenou. Lidé si v nich mohou nakoupit produkty, které se už nevyrábějí nebo jsou vyprodané. K dostání jsou i značky, které se jinak v dané zemi neprodávají.
Obliba outletových center v České republice podle experů roste, český zákazník se ale pojem outlet a jeho výhody stále teprve učí.
V tuzemsku fungují čtyři outletová centra, o možné výstavbě dalších nemají odborníci informace. Ve srovnání s dalšími zeměmi střední a východní Evropy patří ČR v nasycení trhu na počet obyvatel k průměru. V Tuchoměřicích u Prahy, v blízkosti ruzyňského letiště, otevřelo 18. května 2018 outletové centrum tehdy pod názvem Prague The Style Outlets, momentálně funguje jako POP Airport (Premium Outlet Prague).
»Vzhledem k jedinečnému konceptu s velkým počtem zastoupených značek, které nabízejí často značné slevy, mají outletová centra potenciál být destinačním místem, kam se vydávají zákazníci i z více než hodinu vzdálených lokalit,« uvedl zástupce vedoucího správy obchodních center a vedoucí maloobchodního marketingu v CBRE Pavel Urban.
Partner v oddělení pronájmu maloobchodních prostor v Cushman & Wakefield Jan Voslář doplnil, že trend outletového nakupování je na vzestupu a jsou patrné významné meziroční nárůsty. »Kombinace garantovaných slev, atraktivních značek a zážitku z nakupování dokáže dobře konkurovat on-line kanálu i klasickým obchodním lokalitám,« řekl.
V hlavním městě je provozu od roku 2007 Fashion Arena Prague Outlet ve Štěrboholích, nejstarší outletové centrum v tuzemsku fungující od roku 2003 lidé najdou pod jménem Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku na česko-rakouské hranici. Posledním centrem tohoto druhu v tuzemsku je Outlet Arena Moravia v Ostravě.
V Polsku nebo Německu se počet outletových center blíží podle Urbana ke dvěma desítkám. Po přepočtení prodejní plochy na počet obyvatel je to ale méně než v tuzemsku. Upozornil, že Evropa obecně v počtu outletových center na obyvatele poměrně dost zaostává za Spojenými státy, odkud outlety pocházejí.
Ředitelka centra Fashion Arena Prague Outlet Lenka Čapková řekla, že Češi v posledních dvou letech začali nakupovat kvalitnější a dražší zboží. Ředitel outletu v Hatích Jan Procházka dodal, že pandemie koronaviru přinesla velkou změnu struktury nájemců, v případě centra Freeport Fashion Outlet se jednalo asi o deset procent obchodů. Mnohé firmy z obavy o budoucí vývoj neprodlužovaly smlouvy. »Z pohledu struktury se centrum nyní posouvá k více prémiovým značkám, pro které je koncept outletu ideální,« uvedl.
(zmk)