Čínská společnost Yuet Tung China Works, která se nachází v hongkongské zátoce Kowloon, vyrábí porcelánové výrobky již téměř sto let.
Když návštěvníci vstoupí do továrny, uvítají je nádherné a jedinečné porcelánové kousky v kantonském stylu, které zdobí stěny a police. Řemeslníci zde malují nebo barví na porcelánové nádoby, jejich ruce jsou pevné a oči soustředěné.
Tovární kolekce sahá od modelů s motivy zahrady Grand View Garden z filmu Sen o červených sídlech až po moderní hongkongské památky, přičemž každý z nich je důkazem výjimečné řemeslné zručnosti a oddanosti řemeslníků jejich práci.
Na Art Central 2023, každoročním mezinárodním veletrhu umění v Hongkongu, vzbudila sbírka porcelánu Guangcai z továrny velkou pozornost. Joseph Tso, nástupce třetí generace továrny, je na dovednosti Guangcai velmi hrdý.
Toto tradiční řemeslo, které se zrodilo před více než 300 lety, spočívá v malování a vypalování různých barevných pigmentů na bílé porcelánové nádoby. Pigment se jemně nanáší na porcelánové korpusy a propůjčuje jim tlumené tóny a matný povrch. Po vypálení při teplotě 800 stupňů Celsia se pigment přemění do trvalého, sklovitého stavu a odhalí úžasně průhledné a hladké porcelánové dílo, které je pastvou pro oči.
»Stát se malířem Guangcai vyžaduje nejméně tři roky učení,« řekl Tso. Podle něj je nejdůležitějším aspektem Guangcai kompozice obrazu a volná kresba linií. Začínající umělci se musí nejprve naučit kreslit linie a teprve potom jsou schopni vytvářet složitější vzory.
Malíři, kteří používají krabičky jako opory pro ruce, obratně drží štětec v jedné ruce a porcelánovou misku v druhé a vytvářejí dokonalé kruhy jako plynulý pohyb jehly na gramofonové desce.
V šedesátých a sedmdesátých letech 20. století továrna na keramiku vzkvétala a přibližně 300 malířů ručně vyrábělo a malovalo delikátní porcelánové předměty.
Tehdy se její výrobky prodávaly hlavně do Evropy, Ameriky a Japonska. Rostoucí poptávka odhalila i problémy: proces ručního malování byl časově náročný a nákladný a závod se musel potýkat s nedostatkem kvalifikovaných řemeslníků.
Tsoův otec přišel se zaváděním výrobků na míru pomocí metody »napůl malování, napůl vybarvování«. Ručně kreslený vzor se nejprve vytiskne sítotiskem na přenosový papír a poté se přenese na bílý porcelán, který se vypálí. Tento postup zvyšuje efektivitu výroby a usnadňuje výrobní proces.
Na svých stránkách na sociálních sítích se společnost Yuet Tung označuje za první a poslední hongkongskou továrnu na ručně malovaný porcelán. Podobně jako některá tradiční řemesla stojí i hongkongský porcelán Guangcai před výzvou předat své postupy a znalosti dalším generacím.
»Časy se mění a my se musíme přizpůsobit, abychom vytrvali,« řekl Tso, který zavedl nové vzory porcelánových výrobků poté, co v 70. letech 20. století převzal vedení podniku Yuet Tung.
Bez ohledu na to, jak moc se společnost mění, jádrem jejích výrobků byly vždy tradiční čínské prvky.
»Jako Číňanka jsem velmi hrdá na to, že máme tak bohaté kulturní dědictví,« řekla Ruby Tso, manželka Josepha Tso. Podle ní je porcelán Guangcai jedním z průmyslových klenotů Číny a je jejich povinností, aby se více lidí dozvědělo, že toto řemeslo je v Hongkongu dobře chráněno.
V posledních letech se zvýšil počet mladých žáků, kteří se přišli do čínské továrny Yuet Tung vyučit řemeslu.
»Za poslední tři roky se našich zájmových kurzů zúčastnilo přibližně 2000 studentů,« uvedla Ruby Tso. »Budeme vytrvale pokračovat v provozování našeho podniku a pomáhat společnosti Guangcai, aby v Hongkongu nadále vzkvétala.«
(Xinhua)