Chytré telefony u nás používá už 82 procent lidí, internet 86 % a 63 % přes něj také nakupuje. Vyplývá to z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu sesbíraných na jaře letošního roku.
Mobilní telefon používá 99 % osob starších 16 let a toto číslo se v posledních letech již nemění. Mění se však typy používaných telefonů. Letos využívá 82 % lidí chytrý telefon a 18 % klasický tlačítkový telefon. »Ve věku 16–64 let používá chytrý telefon více než 95 % osob, naopak mezi lidmi nad 75 let si k chytrému telefonu našlo cestu zatím 24 % osob, před pěti lety to byla ale pouze čtyři procenta,« doplila Eva Myšková Skarlandtová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ. Mobilní telefon je i nejčastějším zařízením, na kterém používáme internet. Online je na telefonu 78 % osob. Druhým nejčastějším zařízením k přístupu na internet je notebook. Používá ho 66 % osob.
Letos je k internetu připojeno 87 % českých domácností. Internet se nachází až na výjimky ve všech domácnostech s dětmi a v mladých domácnostech bez dětí, z domácností seniorů má přístup k internetu 56 % z nich. Stolní počítač nebo notebook používá 79 % domácností a polovina domácnostní disponuje také chytrou televizí, na níž sledují obsah z internetu.
Mezi osobami staršími 16 let používá internet celkem 86 % osob. V případě mladších 55 let jsou online až na výjimky všichni. Naopak mezi seniory nad 75 let používá internet třetina.
Ve sledovaných třech měsících roku 2023 nakoupilo přes internet 63 % osob. Nejvíce lidí si online objednávalo oblečení nebo obuv (39 % osob). Výrazně více jich bylo mezi ženami než mezi muži. Z žen si přes internet zakoupila oblečení každá druhá. Z mužů to byl každý čtvrtý. Muži naopak častěji objednávali sportovní potřeby, elektroniku nebo software.
Internetové bankovnictví využívají téměř tři čtvrtiny obyvatel Česka, z osob ve věku 25 až 44 let se jedná o 95 %. Loni byli Češi v používání internetového bankovnictví na 9. místě v žebříčku zemí EU. Využívání elektronických služeb veřejné správy narůstá především díky zavedení státem uznávaných elektronických identit, z nichž nejčastěji využívané jsou právě bankovní identity. Ty letos použilo 22 % osob. Nejvíce lidí, kteří tuto identitu využili, bylo mezi vysokoškolsky vzdělanými, a to 44 %. Naopak mezi lidmi s nižším vzděláním to bylo podstatně méně (pět procent).
Každoročně stoupá také počet lidí, kteří na internetu sledují videa a poslouchají hudbu. Přes placené platformy sleduje letos filmy nebo seriály 35 % osob, což je o polovinu více než před rokem. V případě placené hudby vzrostl podíl předplatitelů meziročně z 10 na 13 %.
(ici)
Ale ty lidi kráčející přes přechod a „čumící“ do mobilu se mi nelíbí….