Vozový park u nás opět zestárl, podle Svazu dovozců automobilů od roku 2019 téměř o rok na průměrných 15,7. Údaj se týká pololetí letošního roku.
Přispělo k tomu i covidové období. Pokles prodeje nových vozů doprovázel dovoz ojetých automobilů s vysokým průměrným stářím. Negativní vliv má podle Svazu také nízký počet vyřazovaných vozidel s vysokým věkem.
Počet osobních aut v registru vozidel se v pololetí proti konci roku 2019 zvýšil o 377 000 na 6,37 milionu. »Vysoké stáří vozového parku má výrazně negativní vliv na počet zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách a na ekologii silničního provozu. V rámci EU patří vozový park v ČR mezi ty s nejvyšší průměrným stářím,« uvedl tajemník svazu Josef Pokorný.
Nejstarší kategorií jsou v ČR tradičně motocykly s průměrným věkem 34 let, což proti roku 2019 znamená nárůst o 0,6 roku. V Česku je registrováno přes 1,27 milionu jednostopých vozidel. Druhou nejstarší kategorií jsou traktory s 32,6 roku. Průměrné stáří se u nich ale za poslední dva roky mírně snížilo asi o 0,1 roku.
Prodej nových aut na českém trhu klesl v pololetí meziročně o 12 procent na 98 916 vozů. Ve stejném období se počet dovezených ojetin naopak proti loňskému prvnímu pololetí zvýšil o 6,9 % na 89 307 aut.
(ici)