Středočeský kraj zrušil v roce 2021 přes protesty obcí a veřejnosti provoz na celkem šesti železničních tratích. Na dalších tratích provoz výrazně omezil. Někde byly spoje nahrazeny částečně autobusy, jinde žádná náhrada zavedena nebyla. Dvě lokálky pomohly sice zachránit obce, když si sáhly do svého omezeného rozpočtu, další ale se svého oživení nedočkaly. Nyní se připravují další škrty.
Na jednání Výboru pro dopravu Středočeského kraje se řešilo, že provoz má skončit nejméně na dalších dvou tratích. Od prosince by skončilo financování tratě 110 v úseku Slaný – Louny a tratě 062 v úseku Křinec – Městec Králové. Možné je i zastavení osobní dopravy na trati Mělník – Mladá Boleslav či již tak omezené tratě do Dobříše, řeší se i víkendový vlak do Kralovic.
Tažení ODS, STAN, Pirátů a Spojenců proti zelené veřejné dopravě tak postupuje do další fáze. Je zajímavé, že ač se mnozí z nich i v programech ohánějí ekologií, preferují autobusy či individuální dopravu. Nevnímají ani, že železnice je i se svými lokálkami pilířem veřejné dopravy, který je z principu levnější a ekologičtější než třeba doprava autobusová, natož automobilová, pokud tedy zahrneme do nákladů skutečně všechny položky.
Ano, některé spoje mají problém s vytížeností, ale řešením je spíše zrychlování a zatraktivňování železnice, modernizace železniční infrastruktury, elektrifikace tratí i výstavba tratí nových (např. z Dobříše do Příbrami), posilování železničních spojů tam, kde je to třeba.
S rušením, omezováním a zdražováním veřejné dopravy jako komunisté nikdy nesouhlasit nebudeme. I kdyby za tím rušením stál nějaký skrytý sponzor vládnoucích stran z řad autobusových dopravců…
Zdeněk Štefek, vedoucí odborné skupiny KSČM pro Středočeský kraj