»Konfucie, znamená věta ‚Učit se a neustále si opakovat naučené, není to radost?‘, že bychom si měli často opakovat své lekce?«
Ve třídě čtvrtého ročníku základní školy Xinyilu v Čchin-chuang-tao, v severočínské provincii Che-pej, položil student tuto otázku virtuální postavě na obrazovce. Digitální »Konfucius«, oděný do tradičního šatu, jemně přikývl a odpověděl: »Ano. Opakováním naučeného lze dojít k novým poznatkům.«
Díky integraci výukových asistentů poháněných umělou inteligencí (AI) nyní mohou v učebnách »ožívat« historické osobnosti, což studentům přináší poutavý a interaktivní vzdělávací zážitek.
Hluboká integrace AI do vzdělávání přinese zásadní změny ve vzdělávacím modelu i v organizaci škol, uvedl Süe Lan, děkan Schwarzman College na univerzitě Čching-chua. »Jako centrum personalizovaného učení nabízí AI neomezené možnosti.«
Střední škola Chuej-wen v severočínské obci Tchien-ťin prošla třemi fázemi zkoumání AI ve vzdělávání.
V roce 2017 škola založila vědecko-technický klub, který zapojil malou skupinu studentů se zájmem o AI, a umožnil jim vyzkoušet si robotiku a další související soutěže. Do roku 2022 se škola rozhodla rozšířit dosah svých programů zaměřených na AI vzdělávání.
Speciálně vytvořila inovační vědecko-technické kurzy zaměřené na roboty, drony a RoboMaster, aby rozšířila nabídku vzdělávacích programů v oblasti AI.
V současné době je AI součástí každodenní výuky na střední škole Chuej-wen a slouží jako asistent, který pomáhá učitelům přinášet nové výukové zážitky do tradičního vzdělávání.
Vývojová cesta Chuej-wenu v oblasti AI vzdělávání byla podobná jako u jiných škol v Číně. Pedagogové široce uznávají transformační dopad AI na efektivitu výuky.
»V rámci digitální transformace naší školy je nyní každá učebna vybavena chytrými interaktivními tabulemi a virtuálními asistenty poháněnými AI, které umožňují interakci mezi člověkem a strojem v reálném čase,« uvedl ředitel základní školy Xinyilu Jao Chaj-žung. »To nejen zvyšuje efektivitu výuky, ale také výrazně podporuje zapojení studentů do učení.«
Mnoho rodičů věří, že učení podporované AI činí hodiny poutavějšími a podněcuje zájem studentů.
Matka žáka páté třídy, která se příjmením jmenuje Li, uvedla, že AI podnítila zájem jejího dítěte o tvorbu PowerPointových prezentací a generování různorodých šablon pomocí AI.
»Doufám, že ji to inspiruje a že se díky tomu seznámí s některými počítačovými technologiemi,« řekla Li.
Mezitím učitelé i rodiče vyjádřili určité obavy ohledně využívání AI při studiu.
»Výukové materiály generované umělou inteligencí stále mají své limity,« uvedla učitelka Ni Li-li ze základní školy Xinyilu. »Prezentace, projevy a doplňkové materiály vytvořené AI často postrádají osobitost a neodrážejí plně jedinečný styl učitele.«
»Navíc se stává, že AI generuje obrázky a multimediální obsah, který neodpovídá přesně zadaným popisům, což vyžaduje ruční úpravy,« dodala.
Rodiče se také obávají, že nadměrná závislost na AI by mohla oslabit schopnost studentů řešit problémy.
»Když mé dítě narazí na obtížnou otázku, jeho první instinkt je zeptat se AI na odpověď, místo aby se snažilo problém vyřešit samo,« poznamenala Li.
Odborníci na vzdělávání zdůrazňují, že AI by měla sloužit jako nástroj na podporu myšlení studentů, nikoli jako náhrada za samostatné uvažování.
»AI ve vzdělávání by se měla zaměřovat na řízené učení a pomáhat studentům rozvíjet dovednosti řešení problémů, místo aby jim pouze poskytovala odpovědi,« upozornili.
V únoru 2024 Čína vybrala 184 škol jako pilotní základny pro zkoumání vzdělávací filozofie, modelů a programů využívajících AI. Cílem je vytvořit ukázkové případy a zkušenosti, které lze následně rozšířit v širším měřítku.
Aby podpořilo integraci AI do základního vzdělávání, vydalo čínské ministerstvo školství (MOE) koncem roku 2024 směrnici, která stanoví klíčové cíle pro rozvoj AI ve výuce na základních a středních školách.
Plán si klade za cíl vytvořit strukturovaný systém AI výuky, podpořit výukové metody a hodnocení založené na AI a do roku 2030 zajistit plošné pokrytí AI vzděláváním na základních a středních školách, čímž poskytne studentům v celé Číně dovednosti v oblasti AI a praktickou gramotnost v této oblasti.
(Xinhua)