Spolupráce v rámci iniciativy Pás a cesta přináší vitalitu globálnímu obchodu a ekonomickým vazbám

Od vize k realitě! Během pouhého desetiletí se iniciativa Pás a cesta (BRI) stala jednou z největších a nejkomplexnějších mezinárodních platforem spolupráce na světě. Oživila starodávné obchodní cesty novou energií a přinesla nové příležitosti a vitalitu do globálního obchodu a ekonomické spolupráce.

NOVÁ ÚROVEŇ PROPOJENÍ

Od svého spuštění před třemi lety významně zkrátila železnice Čína-Laos, vlajkový projekt BRI, přepravní časy a náklady na logistiku mezi oběma zeměmi, čímž prohloubila bilaterální obchod.

V roce 2023 objem obchodu mezi Čínou a Laosem meziročně vzrostl o 26,6 procenta a dosáhl působivých 7,1 miliardy amerických dolarů. Do letošního listopadu bylo prostřednictvím této železnice přepraveno přes 10,6 milionu tun zboží v hodnotě přes 44 miliard jüanů (přibližně 6,11 miliardy amerických dolarů), jak ukázala data celní správy.

Na konci železnice ve Vientiane pulzuje nákladní překladiště na jižní stanici železnice Čína-Laos čilým ruchem, zatímco nedaleká komplexní rozvojová zóna Saysettha, další projekt BRI, přilákala podniky z Thajska, Singapuru, Japonska a dalších zemí.

Významné projekty jako železnice Čína-Laos, vysokorychlostní železnice Jakarta-Bandung a přístav Pireus tvoří živé příklady rámce propojení v rámci BRI.

»Projekty BRI zlepšily rozvoj infrastruktury a propojení, vytvořily desítky tisíc pracovních míst,« uvedl Thong Mengdavid, lektor Institutu mezinárodních studií a veřejné politiky na Královské univerzitě v Phnompenhu.

»Prostřednictvím zaměření na strategické sladění a komplementární silné stránky BRI podporuje sdílenou vizi mírového rozvoje, výhodné spolupráce a společné prosperity,« poznamenal kambodžský odborník.

NOVÁ KAPITOLA OBCHODNÍ SPOLUPRÁCE

Když 15. listopadu vyjel z Čchung-čchingu v jihozápadní Číně do Duisburgu v Německu 100 000. nákladní vlak Čína-Evropa s kódem X8083, moderní „ocelová karavana“ usnadnila obchod napříč Eurasií, přepravila více než 11 milionů kontejnerů zboží v hodnotě přes 420 miliard amerických dolarů.

Centrální stanice Tuanjiecun v Čchung-čchingu, kdysi malé železniční uzly, se stala mezinárodním logistickým centrem, zatímco Duisburg přilákal řadu logistických a skladovacích podniků, čímž se proměnil v hlavní uzel.

Síť nákladních vlaků Čína-Evropa nyní dosahuje do 25 evropských zemí a 227 měst, spolu s více než 100 městy v 11 asijských zemích, což dokazuje vysokou kvalitu pokroku BRI.

Od železnic po přístavy nové úspěchy osvětlily cestu ke sdílenému rozvoji. Za prvních deset měsíců letošního roku vzrostl obchod Číny s účastnickými zeměmi BRI o 6,2 procenta ve srovnání s předchozím rokem.

Doposud Čína podepsala dokumenty o spolupráci BRI s více než 150 zeměmi a více než 30 mezinárodními organizacemi, přičemž posílila globální vedení v oblasti vzájemného uznávání dohod o autorizovaných hospodářských subjektech (AEO).

»Pouze sladěním politik různých zemí a integrací ekonomických prvků a rozvojových zdrojů ve větším měřítku můžeme vytvořit synergii a podpořit světový mír, klid a společný rozvoj,« uvedl Li Yongquan, profesor na Univerzitě Čínské akademie společenských věd, s odkazem na nestabilní základy globálního hospodářského růstu, stagnující obchod a investice, překážky v ekonomické globalizaci a zhoršené rozvojové nerovnováhy.

Data ministerstva obchodu ukázala, že do konce roku 2023 čínské společnosti založily 17 000 zahraničních podniků v zemích účastnících se BRI, přičemž přímé investice přesáhly 330 miliard amerických dolarů. Mezitím zahraniční hospodářské a obchodní zóny vybudované v rámci iniciativy vytvořily 530 000 místních pracovních míst.

NOVÝ MOST PRO ZLEPŠENÍ ŽIVOTNÍ ÚROVNĚ

Kromě ekonomických přínosů BRI také podporuje mezilidské výměny. Projekt Luban Workshop, pojmenovaný po starověkém čínském mistrovi řemeslníkovi, poskytuje odbornou výuku místním lidem a byl zřízen ve 30 zemích, kde vyškolil tisíce kvalifikovaných odborníků.

Od spuštění prvního workshopu Luban v Thajsku v roce 2016 bylo založeno více než 30 těchto workshopů po celé Asii, Evropě a Africe, které nabídly vzdělání téměř 10 000 studentům a odborné školení více než 31 000 účastníkům.

Podle Liho iniciativa Pás a cesta nejen přinesla nové myšlenky na otevírání a mezinárodní spolupráci v nové éře, ale také dosáhla nových praktických výsledků.

»Otevřela nový prostor pro světový hospodářský růst, vybudovala novou platformu pro mezinárodní obchod a investice, rozšířila nové postupy pro zlepšení globálního hospodářského řízení a přispěla k lepší životní úrovni ve všech zemích,« poznamenal odborník.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy