V obchodě SAIC-Volkswagen ID. X, který se nachází v pekingském nákupním parku SOLANA Lifestyle Shopping Park, se prodejní manažeři věnují představování různých modelů elektromobilů (EV), jako jsou modely ID.6X, ID.4X a ID.3, zákazníkům. Mezi nimi je model ID.3 oblíbený díky vynikajícímu poměru ceny a výkonu.
SAIC-Volkswagen není jedinou značkou elektromobilů, kterou čínští spotřebitelé preferují. V ulicích celé Číny lze pozorovat přítomnost domácích značek, jako jsou BYD a XPENG, a také mnoha západních elektromobilů, včetně značek Volkswagen, Audi a Tesla, které jsou pro čínské spotřebitele atraktivní.
Podle Evropské asociace výrobců automobilů je Čína třetím největším trhem pro vývoz elektromobilů z Evropské unie (EU) po Velké Británii a Spojených státech.
Nákupy evropských elektromobilů v Číně rostou. Tato skutečnost ilustrovaná čísly a spoluprací mezi čínským a evropským průmyslem elektromobilů však byla ignorována. V říjnu zahájila Evropská komise antisubvenční šetření čínských elektromobilů s tím, že chce chránit výrobce v EU před levnějším dovozem čínských elektromobilů, které údajně využívají státní dotace.
Taková tvrzení nejsou podložená. Z mnoha studií a průzkumů trhu vyplývá, že cenová strategie modelů nových energetických vozidel vyvážených z Číny do Evropy je srovnatelná s cenami místních evropských modelů a často je vyšší než ceny na domácím čínském trhu.
Německo, vedoucí automobilový výrobce v Evropě, se proti šetření důrazně ohrazuje. Podle německého sdružení automobilového průmyslu se spoléháním pouze na antisubvenční šetření nedaří řešit naléhavé problémy v oblasti konkurenceschopnosti, kterým Evropa čelí.
Na globálním trhu je obchodní soutěž nevyhnutelná, ale řádná a rozumná soutěž by přispěla k technologickému pokroku, aby spotřebitelé mohli využívat lepší služby.
Některé zprávy západních médií týkající se expanze čínských elektrických vozidel na evropském trhu nemusí poskytovat komplexní pohled na toto odvětví. Často opomíjejí širší realitu, že výrobci aktivně usilují o spolupráci s Čínou a nabízejí světovým výrobcům automobilů přístup k výrobě komponentů a kompletních vozidel. Například společnost Tesla založila továrnu v Šanghaji.
Kromě těch »Made in China« nakupují západní výrobci elektromobilů v Číně také různé suroviny a komponenty, z nichž nejdůležitější je baterie, která je považovaná za srdce elektromobilu. V současné době z deseti největších prodejců pohonných baterií na světě pochází více než polovina z Číny.
Profesor Ferdinand Dudenhoffer z německého výzkumného centra pro automobilový průmysl během říjnové konference o automobilovém průmyslu ve městě Čchang-čchun na severovýchodě Číny uvedl, že v Evropě existuje velmi velká poptávka po čínské technologii baterií a že automobilky jako Mercedes-Benz, BMW a Volkswagen potřebují baterie vyrobené v Číně.
Čínští výrobci elektrických vozidel navazují s Evropou stále užší partnerství. Čínský výrobce elektromobilů BYD zřídil v roce 2017 v severomaďarském městě Komárom továrnu na výrobu elektrobusů, což je první továrna na elektromobily, do které BYD investoval v Evropě a jejímiž výrobky jsou především elektrobusy a turistické autobusy.
V oblasti baterií pro elektromobily probíhá úzká spolupráce mezi Čínou a EU. Společnost Stellantis, čtvrtá největší automobilová skupina na světě, a čínský výrobce baterií Contemporary Amperex Technology, světový lídr v oblasti inovativních technologií pro nové zdroje energie, oznámili podepsání nezávazného memoranda o porozumění o místních dodávkách lithium-železo-fosfátových bateriových článků a modulů pro napájení výroby elektromobilů společnosti Stellantis v Evropě.
Čínská média uvádějí, že v Evropě působí řada továren na výrobu baterií, včetně společností Gotion High-tech, China Innovation Aviation a EVE Energy. Současně evropští výrobci automobilů zkoumají možnosti zřízení závodů na výrobu elektrifikovaných zařízení v Číně. Například BMW investovalo do projektů šesté generace elektrických baterií v Šen-jangu v provincii Liao-ning a hlavní stavba byla dokončena.
Evropští zákazníci, výrobci a úředníci dávají najevo svůj obdiv k čínským podnikům zabývajícím se elektromobily. Antisubvenční vyšetřování pravděpodobně nepřinese hmatatelné výhody a v odvětví elektromobilů je patrný rostoucí trend spolupráce mezi Čínou a EU.
Kromě toho EU zaznamenala pozitivní výsledky ze zapojení do čínského průmyslového řetězce vyrábějícího elektromobily, což jí přineslo prospěch jak z hlediska prodeje elektromobilů, tak z hlediska pokroku v oblasti elektromobilů.
V roce 2023 získal model BYD ATTO 3 prestižní titul »Elektromobil roku« udělovaný britským časopisem News UK, jehož čínský výrobce nyní spolupracuje s britskými výrobci elektrobusů na podpoře ekologické dopravy v této zemi. »Čína má velmi silný průmysl elektromobilů. Byl bych však mnohem raději, kdyby ve Spojeném království vyráběli skvělé vozy, z nichž bychom pak mohli těžit a vyvážet je,« řekl Dominic Johnson, bývalý ministr pro obchod a podnikání.
(Xinhua)