»Moje podnikatelská rada po práci na čínském trhu a interakci s ním od roku 2004 zní: Čínu bychom neměli vnímat jako hrozbu, ale jako příležitost,« řekl ve čtvrtek v rozhovoru pro agenturu Xinhua Marin Orriols, ředitel mezinárodního oddělení barcelonské obchodní komory.
»Nejlepší rada, kterou mohu jako odborník dát, je dozvědět se něco o čínském trhu, navštívit tento trh, mluvit s čínskými partnery, navázat s nimi spojenectví, a snažit se těžit ze znalostí trhu,« dodal.
Od navázání diplomatických vztahů mezi Čínou a Španělskem v březnu 1973 se podle údajů Španělského institutu pro zahraniční obchod (ICEX) z roku 2021 zvýšil vzájemný obchod na více než 43 miliard eur (45,5 miliardy amerických dolarů).

»Povzbuzuji naše podnikatele, aby se vydali do Číny, aby v Číně podnikali. Je to složité … ale stojí to za to a máme fantastickou příležitost stát se dobrými obchodními partnery,« řekl Orriols.
Podle něj mají španělské společnosti velkou příležitost pomoci uspokojit rostoucí poptávku v Číně po kvalitních spotřebních výrobcích a službách.
»Obchod rychle roste,« uvedl. »Zatímco spotřeba rozrůstající se čínské střední třídy stále stoupá, zvýhodňuje to španělský vývoz.«
V uplynulých 50 letech byly hospodářské vazby mezi oběma zeměmi posíleny vzájemnými návštěvami na vysoké úrovni. Podle zpráv španělského tisku má letos Čínu navštívit španělský premiér Pedro Sanchez.

Další obchodní příležitostí, na kterou Orriols poukazuje, je cestování, neboť Španělsko je světovou velmocí v oblasti cestovního ruchu a Čína je největším zdrojem zahraničních turistů, zejména nyní, kdy byla odstraněna omezení způsobená pandemií.
Orriols uvedl, že v místech, jako je Barcelona, je vidět více skupin čínských turistů. Tito turisté nejenže generují velmi významné příjmy, ale po návratu do Číny působí také jako velvyslanci španělských výrobků a služeb.
Orriols se rovněž domnívá, že rostoucí čínské investice v zahraničí nabízejí španělským společnostem nové obchodní příležitosti.
»Co Číňané potřebují? Místní partnery. Pokud tedy najdeme čínskou firmu s dobrým výrobkem nebo službou, o které jsme přesvědčeni, že zde má budoucnost, pak je nejrozumnější se s ní spojit a společně se rozvíjet.«

(Xinhua)