Čínský sektor služeb, od kin po restaurace, se v letošním roce vzpamatoval z poklesu způsobeného pandemií a sehrál větší roli při udržování oživení celé ekonomiky.
Podle údajů Národního statistického úřadu (NBS) vzrostl index produkce služeb v zemi v srpnu meziročně o 6,8 % a zrychlil tak z 5,7 % v předchozím měsíci. Maloobchodní tržby ve službách vzrostly za prvních osm měsíců roku o 19,4 procenta.
»Vývoj sektoru služeb se v letošním roce stal důležitým pozitivním faktorem ekonomické výkonnosti,« uvedl mluvčí NBS Fu Lin-chuej.
S návratem ekonomiky a společnosti k normálnímu stavu zaznamenaly služby utlumené v období covid-19 plošné oživení, což výrazně podpořilo ekonomiku, poznamenal Fu.
Zejména kontaktní služby, po kterých se hromadila obrovská poptávka, zaznamenaly mimořádný růst.
V srpnu si udrželo silnou dynamiku odvětví stravování, jehož kombinované tržby vzrostly o 12,4 % oproti předchozímu roku. Začátkem tohoto měsíce se zákazníci začali shánět po novém latté Moutai společnosti Luckin Coffee s příchutí slavného čínského likéru, kterého se v den uvedení na trh prodalo 5,42 milionu šálků.
I kasovní tržby zaznamenaly nárůst. Celostátní tržby dosáhly během letních prázdnin 20,62 miliardy jüanů (2,87 miliardy amerických dolarů), což je nejen nový rekord, ale také překonání předpodzimního maxima z roku 2019, kdy činily téměř 17,8 miliardy jüanů.
Odolná byla také spotřeba služeb v oblasti cestovního ruchu, uvedl Jang Sin, analytik společnosti Hongta Securities, ve své analýze, v níž citoval pozitivní srpnové údaje, včetně rostoucích příjmů ze stravování, prudkého nárůstu dopravy v městském metru, rekordního počtu cestujících na vnitrostátních železnicích a hustšího provozu leteckých společností.
Díky rostoucí poptávce po cestování během letních prázdnin vzrostl objem přepravy cestujících v Číně minulý měsíc o 57,7 % oproti předchozímu roku.
Internetová cestovní agentura Trip.com Group uvedla, že její čisté provozní příjmy ve druhém čtvrtletí meziročně vzrostly o 180 % díky rekordním celkovým rezervacím hotelů a letenek. James Liang, předseda představenstva společnosti, uvedl, že přesun poptávky spotřebitelů od zboží ke službám vedl k oživení cestovního ruchu.
Kromě služeb úzce souvisejících s každodenním životem Fu poznamenal, že rychlý rozvoj zaznamenaly i další oblasti, včetně digitální ekonomiky a financí.
Údaje NBS ukázaly, že index sledující produkci v oblasti přenosu informací, softwaru a IT služeb se v srpnu meziročně zvýšil o 11,5 %, zatímco index finančních služeb vzrostl o 7,2 %.
Vzhledem k tomu, že se čínská ekonomika pohybuje v podmínkách postpandemického oživení, se sektor služeb stal silnou hnací silou a v první polovině roku (1. pololetí) přispěl k hospodářskému růstu ve výši 66,1 %. Hrubý domácí produkt Číny se v prvním pololetí zvýšil o 5,5 procenta oproti předchozímu roku, tedy rychleji než tříprocentní expanze v roce 2022.
Analytici předpovídají, že sektor služeb si pravděpodobně udrží svižný růst i ve zbytku roku, a to částečně díky podpoře z nadcházejícího festivalu v polovině podzimu a svátku Dne země.
Údaje od několika cestovních kanceláří poukázaly na prudce rostoucí poptávku po cestování. Cestovní pobočka Alibaba Fliggy minulý týden ve zprávě uvedla, že objednávky domácích a zahraničních zájezdů během osmidenního svátku, známého také jako Zlatý týden, vzrostly na platformě téměř šestkrát, resp. více než dvacetkrát.
Do budoucna stabilní zaměstnanost a zlepšující se výsledky podnikání budou dále stimulovat náladu spotřebitelů, což spolu s účinkem prokonzumní vládní politiky podpoří stabilní expanzi spotřeby a napomůže hospodářskému oživení, uvedl Fu.
(Xinhua)