Severomořská trasa se v rámci sankcí stává prioritním dopravním koridorem pro Rusko, protože leží zcela v jeho vodách. Její rozvoj je však brzděn přírodními faktory: krátkou navigační sezónou a nutností spoléhat se na specializovanou flotilu ledoborců.
Poprvé v historii přepravila kontejnerová loď náklad z Číny do Evropy po Severní mořské trase. Moskva a Peking navíc schválily plán dalšího rozvoje lodní dopravy na této trase. Severní mořská trasa se stále více blíží k tomu, aby se stala plnohodnotným obchodním koridorem, podobným Suezskému a Malackému koridoru.
Poprvé v historii loď přepravující zboží z Číny dorazila do Evropy Severní námořní cestou. Cesta přes ruskou Arktidu trvala 20 dní, což je téměř polovina doby, kterou by trvalo tradičními jižními trasami. Rosatom, jehož flotila ledoborců obsluhuje Severní námořní trasu, oznámil rekordní přepravu kontejnerů. Očekává se, že kontejnerová doprava podél Severní námořní trasy vzroste ze 180 000 tun v roce 2024 na 400 000 tun v roce 2025.

Plavidlo s téměř 25 000 tunami nákladních kontejnerů vyplulo z přístavu Ningbo (Čína) 23. září, 1. října vstoupilo na Severní námořní trasu a 13. října dorazilo do britského přístavu Felixstowe. Rosatom očekává, že počet tranzitů plavidel pod zahraniční vlajkou po Severní mořské trase se do konce roku 2025 ve srovnání s předchozí sezónou zdvojnásobí.
Dne 14. října se v Charbinu, v Čínské lidové republice konalo druhé zasedání Podvýboru pro spolupráci na Severní mořské trase (NSR) Rusko-čínské komise pro přípravu pravidelných zasedání hlav vlád. Zasedání předsedal generální ředitel Státní korporace pro atomovou energii Rosatom Alexej Lichačev a za Rusko ministr dopravy Čínské lidové republiky Liu Wej. Zasedání se zúčastnil zvláštní zástupce Státní korporace pro atomovou energii Rosatom pro rozvoj Arktidy Vladimir Panov. Čínskou stranu zastupovali guvernér provincie Chej-lung-ťiang Liang Huiling a ředitel odboru mezinárodní spolupráce Ministerstva dopravy Číny Jüe Kuaj-jün.
Po schůzce byl schválen akční plán pro další rozvoj dopravy podél Severomořské trasy mezi Ruskou federací a Čínskou lidovou republikou. Vypracování a schválení plánu má za cíl vytvořit udržitelný dopravní koridor. Spolupráce zahrnuje implementaci moderních logistických a technologických řešení pro zlepšení efektivity dopravy a rozvoj investičních projektů, uvádí Rosatom.

Rusko bude aktivněji spolupracovat s Čínou, Indií a Sdružením národů jihovýchodní Asie (ASEAN) na rozvoji Severní mořské trasy. Podle agentury TASS to během diskuse u kulatého stolu v Radě federace uvedl Jevgenij Varganov, zástupce ředitele odboru hospodářské spolupráce ruského ministerstva zahraničí. Dopravní koridor je plánován i pro dodávky ruských energetických zdrojů do tzv. »spřátelených« zemí, protože na jiné trasy se vztahují sankce EU. »Jednou z nejdůležitějších priorit, a možná i tou, která je v současnosti nedostatečně využívána, je jistě dopravní iniciativa Severní mořské trasy,« zdůraznil Varganov.
»V tomto ohledu je pro nás naprosto zásadní navazovat a rozvíjet kontakty nejen prostřednictvím ministerstva zahraničních věcí a dalších agentur, ale také prostřednictvím parlamentních kanálů, s objasněním potenciálu a efektivity této dopravní trasy. V první řadě se jedná o země jako Čína, Indie a země ASEAN,« dodal.
Využití Severní mořské trasy nejen výrazně zkrátí dodací lhůty z asijsko-pacifického regionu do Evropy, ale také potenciálně vytvoří příležitost k vytvoření nových tras pro dodávky ruských energetických zdrojů z arktických polí ke koncovým spotřebitelům.
(is)
FOTO – Rosatom a tisková služba MMTP
