Plán Evropské unie uvalit dodatečná cla na dovoz čínských elektromobilů, který je široce kritizován jako protekcionistický, bude mít významné důsledky v mnoha oblastech.
Tento krok poškodí obchodní vztahy mezi Čínou a EU, zhorší zátěž spotřebitelů v Evropě a utlumí globální přechod k zelenější budoucnosti. Navíc může ohrozit i pověst bloku, pokud jde o spravedlivou hospodářskou soutěž.
Přestože elektromobily čínské značky tvoří jen malý podíl na dovozu elektromobilů do EU, Evropská komise 12. června představila předběžná cla v rozmezí od 17,4 % do 38,1 % pro čínské výrobce elektromobilů, a to navzdory všeobecným obavám trhu a námitkám Číny.
Ve stručném prohlášení Evropská komise obvinila Čínu z »nespravedlivého subvencování« v hodnotovém řetězci elektromobilů, ale neposkytla další informace, které by vysvětlily věcný nebo právní základ jejího celního plánu.
Čína vyjádřila své zklamání a nespokojenost, odsoudila toto opatření jako »zjevný protekcionismus« a ujistila se, že má právo podat žalobu u Světové obchodní organizace a přijmout veškerá nezbytná reakční opatření. Naléhavě vyzvala EU, aby se přestala ubírat špatným směrem a obchodní třenice vyřešila prostřednictvím dialogu.
Jako dvousečná zbraň působí cla na obě strany, přičemž vlády, účastníci trhu a příslušné zúčastněné strany vyjadřují obavy z možných důsledků tohoto kroku, které by mohly EU přimět k zamyšlení.
Poškození obchodního prostředí
Celní plán EU, jehož cílem je oslabit silný čínský průmysl elektromobilů, způsobí vážné škody v obchodních vztazích mezi Čínou a EU, které jsou si navzájem druhými největšími obchodními partnery.
Mohl by také vést k nežádoucím důsledkům, včetně protiopatření ze strany Číny. Čínské ministerstvo obchodu (MOC) varovalo, že krok EU vytvoří a vystupňuje obchodní třenice.
Různé členské státy EU a evropští výrobci automobilů vyjádřili nesouhlas s obchodními překážkami a zavedením dodatečných cel na čínské elektromobily.
Národní komise pro rozvoj a reformy (NDRC), která je nejvyšším čínským hospodářským plánovačem, uvedla, že automobilový průmysl EU je vysoce závislý na mezinárodním trhu a každoročně vytváří obchodní přebytek ve výši téměř 100 miliard eur. Na Čínu připadá více než 30 % prodejů evropských značek automobilů, jako jsou Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz a BMW, a více než 80 % čínských automobilů na pohonné hmoty s velkoobjemovými motory se dováží, přičemž mnoho z nich pochází z EU.
»Pokud bude EU trvat na tom, že půjde svou vlastní cestou, bude zneužívat protekcionistická opatření a vytvářet a stupňovat obchodní třenice, Čína nebude nečinně přihlížet, ale přijme veškerá nezbytná opatření na ochranu svých legitimních práv a zájmů,« uvedla NDRC ve svém článku.
Na dotaz médií, zda čínský průmysl lobbuje u vlády, aby zahájila antisubvenční šetření mléčných výrobků z EU nebo antidumpingové šetření dovozu vepřového masa z EU, mluvčí MOC Che Ja-tung ve čtvrtek uvedl: »Pokud jsou splněny podmínky pro podání případu, zahájí vyšetřovací úřad řízení a zveřejní a vydá oznámení v souladu se zákonem.«
Vyšší náklady pro spotřebitele
Pod příspěvkem Evropské komise na sociální síti X o plánovaném zvýšení cel proti čínským elektromobilům komentující tento krok EU zpochybnili.
»Těžko to zlepší nepříznivý poměr ceny a výkonu elektrických vozidel evropských stávajících výrobců ve srovnání s čínskými, korejskými a americkými,« reagoval v komentáři Armin Pfeiffer.
Pro spotřebitele je při rozhodování o výdajích důležitá kvalita výrobku a cenová dostupnost a čínské elektromobily mohou nabídnout obojí. Plánovaná zvýšená cla však evropským spotřebitelům ztíží hledání dobrého poměru ceny a výkonu.
Nedávná zpráva agentury Reuters uvedla, že každých dalších 10 % k již existujícímu 10% odvodu bude dovozce čínských elektromobilů z EU stát přibližně jednu miliardu amerických dolarů, a to na základě údajů o obchodu v roce 2023.
Klíč k rychlému rozvoji čínského automobilového průmyslu spočívá spíše v jeho otevření a spravedlivé hospodářské soutěži než v dotacích. Podle NDRC Čína jako největší a nejotevřenější automobilový trh na světě plně zajišťuje, aby čínské a zahraniční automobilové společnosti soutěžily spravedlivě na stejné úrovni. Do roku 2018 se průměrná celní sazba na dovoz kompletních vozidel v Číně snížila na 13,8 % a průměrná celní sazba na dovoz dílů a komponentů činila pouze 6 %.
Ministr obchodu Wang Wen-tchao rovněž poukázal na to, že čínské společnosti významně investovaly do výzkumu a vývoje v oblasti nové energie a zelené transformace a vytvořily si nákladové výhody v mimořádně tvrdé konkurenci na trhu, přičemž se opírají o plně rozvinutý celkový dodavatelský řetězec.
Rána pro zelenou transformaci
Během konference OSN o změně klimatu (COP28), která se konala v prosinci loňského roku, se vyjednavači v Dubaji shodli na rozhodnutí o prvním celosvětovém souhrnu opatření v oblasti klimatu, která mají být do konce desetiletí rozšířena. Soupis vyzývá strany COP28, aby přijaly opatření k dosažení trojnásobného zvýšení kapacity obnovitelných zdrojů energie a dvojnásobného zvýšení energetické účinnosti do roku 2030.
S rostoucími obavami z obchodního a průmyslového protekcionismu varovala na začátku letošního roku analýza poradenské společnosti v oblasti energetiky Wood Mackenzie, že pokud se světové trhy přikloní k rychlému vytěsnění čistých technologických produktů vyráběných v Číně z poptávky na trhu, povede to k 20procentnímu nárůstu nákladů při transformaci energetiky.
Globální průmysl čistých technologií dosáhl za pouhých deset let nepředstavitelného rozsahu a snížení nákladů, přičemž jádrem tohoto procesu je expanze čínských průmyslových kapacit v oblasti čistých technologií, uvádí se v analýze. »Bez Číny u jednacího stolu je agresivnímu snižování nákladů, na které jsme si zvykli, konec.«
V sázce je pověst spravedlivé hospodářské soutěže
Diskriminaci čínských elektromobilů lze spatřovat v prohlášení o celním plánu, který vyčleňuje tři hlavní výrobce elektromobilů čínské značky – BYD, Geely a SAIC – do skupiny se zvláštní sazbou cel.
Přitom podle NDRC nejméně 50 % elektromobilů, které Evropa dováží z Číny, pochází od západních značek.
Do konce roku 2022 vypršely čínské dotace na nákup vozidel na nové energie. EU a Spojené státy však stále zavádějí rozsáhlé dotace na nákup a jejich výše dotací je výrazně vyšší než v Číně. Na základě těchto skutečností je plánované zvýšení cel jasně diskriminační, uvedla NDRC.
Podle Tinga Wej-šuna, zástupce ředitele oddělení politického výzkumu MOC, jsou nekalé praktiky Západu zaměřené proti čínským elektromobilům příkladem dvojího metru.
Uvedl, že zatímco vyspělé země tlačí na Čínu, aby sdílela velkou odpovědnost za zvládání změny klimatu, současně brání volnému obchodu s čínskými ekologickými výrobky. »Domníváme se, že toto protichůdné jednání je typickým příkladem dvojích standardů a v konečném důsledku podkopává globální zelený a nízkouhlíkový rozvoj a realizaci klimatických cílů.«
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lin Ťien v pátek uvedl, že Čína vždy nazírá na své vztahy s EU ze strategické a dlouhodobé perspektivy a považuje Evropu za důležitou prioritu čínské globální diplomacie.
Čína a EU mají rozsáhlé společné zájmy a široký prostor pro spolupráci v oblasti ekologického rozvoje a v tomto ohledu udržují dobrý dialog a spolupráci, uvedl Lin. »Vztahy mezi Čínou a EU mají vliv na celosvětový mír, stabilitu, rozvoj a prosperitu.«
Čínský vicepremiér Ting Süe-siang, který je rovněž členem stálého výboru politického byra ústředního výboru Komunistické strany Číny, povede koncem tohoto měsíce v bruselském sídle EU pátý dialog na vysoké úrovni mezi Čínou a EU o životním prostředí a klimatu, oznámil Lin v pátek.
(Xinhua)