Obvinění Spojených států z nadměrné kapacity ekologických průmyslových odvětví v Číně není na místě, uvedl vysoký úředník Hospodářské komise OSN pro Afriku (UNECA).
»Skutečnost, že kupující stále touží po čínských elektromobilech (EV), naznačuje, že globální trh ještě není nasycen a tvrzení o nadbytečných kapacitách v Číně může být nemístné,« prohlásila Eunice Kamwendo, ředitelka subregionální kanceláře UNECA pro jižní Afriku, v nedávném rozhovoru pro agenturu Xinhua.
Uvedla to v reakci na tvrzení o »nadbytečných kapacitách« v prosperujícím zeleném průmyslu v Číně, které pronesla americká ministryně financí Janet Yellenová během své nedávné návštěvy Číny.
Namísto obviňování Číny z »nadměrné průmyslové kapacity« musí Spojené státy hrát podle pravidel světového obchodu, uvedla Kamwendo ve své e-mailové odpovědi pro agenturu Xinhua ze Zambie, kde sídlí subregionální kancelář UNECA pro jižní Afriku.
Zdá se, že čínští výrobci »získali náskok, v neposlední řadě díky agresivním investicím na domácím trhu, které začaly v letech 2009 a 2010, kdy mnoho jiných zemí rozvíjelo svůj průmysl elektrických vozidel jen pozvolna,« uvedla.
Konkurenceschopnost Číny v oblasti výrobních kapacit jejího ekologického průmyslu vedla k tomu, že ceny jejích elektrických vozidel odpovídají jejich výrobním nákladům, což využívá rostoucího zájmu o elektrická vozidla na celém světě, uvedl Kamwendo.
S poukazem na to, že zejména země Evropské unie urychlují přechod na elektromobily za výhodnější pořizovací cenu, Kamwendo uvedl, že Čína dokázala tuto poptávku uspokojit a zaplnit mezeru.
»Spojené státy by nepochybně chtěly získat podíl na lukrativním trhu s elektromobily v EU. Potřebují konkurovat,« uvedla Kamwendo.
Představitelka OSN dodala, že rostoucí celosvětová poptávka po čínských elektromobilech naznačuje, že celosvětová nabídka je stále nedostatečná, a místo stížností by Spojené státy měly zlepšit svou strategii, aby mohly účinně konkurovat.
Kamwendo uvedla, že průmyslová kapacita jakéhokoli zboží, včetně produktů zelené energie, v průběhu času kolísá v celém výrobním cyklu.
»Pokud se výrobní kapacita pohybuje mezi nulou a stovkou a firma stojí v dubnu na 80 procentech, ale domácí ekonomika může absorbovat pouze 50 procent, budou se společnosti snažit zbývající kapacitu vyvézt na globální trh. To je obchod,« poznamenala.
»Znamená to, že se jedná o nadbytečnou kapacitu? Z ekonomického hlediska ne,« řekla Kamwendo.
Čína je podle ní velmocí s rychlou a nenákladnou průmyslovou kapacitou, která je velmi konkurenceschopná, s nákladově efektivním dodavatelským řetězcem, což jí umožňuje zaujmout vedoucí postavení v celosvětovém prodeji elektromobilů.
»Experimentování Číny v navazujících průmyslových odvětvích, inovativní technologická řešení a dostupnost ekologických zásob nerostných surovin jí skutečně umožnily přeskočit konkurenci,« uvedla Kamwendo.
(Xinhua)