Odborníci z průmyslu varují před dopady dodatečných cel EU na čínské elektromobily

Oznámení Evropské komise o zavedení prozatímních cel na elektromobily vyrobené v Číně je založeno na falešných záminkách a podle aktérů z automobilového průmyslu, obchodních sdružení a pozorovatelů z oboru, s nimiž agentura Xinhua hovořila, bude pro blok znamenat nejen ekonomickou daň, ale také překážku v dosažení cílů v oblasti klimatu.

Evropská komise ve středu představila svůj plán uvalit na elektromobily vyrobené v Číně prozatímní dodatečná cla ve výši až 38,1 %.

Neférový krok

Kromě toho, že zdůvodnění cel označili za nelegitimní, použili odborníci a zástupci průmyslu k vyjádření svého nesouhlasu s tímto krokem výrazy jako »protekcionismus«, »politizace« a »dvojí metr«.

Společnost SAIC Motor ve čtvrtek vyjádřila »hluboké znepokojení a politování« nad rozhodnutím Evropské komise a vyzvala EU, aby se vyhnula »umělému vytváření obchodních překážek pro elektromobily« a zajistila rovné podmínky.

Společnost SAIC Motor uvedla, že se »spíše než na vládní dotace« spoléhá na technologické inovace, aby spotřebitelům v Číně i mimo ni poskytla ekologické a kvalitní výrobky, a poznamenala, že skupina v uplynulém desetiletí investovala téměř 150 miliard jüanů (asi 21,09 miliardy amerických dolarů) do výzkumu a vývoje klíčových technologií, jako jsou nová energie a inteligentní sítě.

Li Pin, zakladatel předního čínského výrobce elektromobilů NIO, v rozhovoru pro agenturu Xinhua poznamenal, že otázky spojené s elektromobily by neměly být politizovány.

»Věříme, že dobré výrobky a dobré služby by měly být dostupné uživatelům po celém světě,« řekl Li.

V souladu s Liovým názorem vydala společnost NIO ve středu prohlášení: »Důrazně se stavíme proti uplatňování zvýšených cel jako strategie, která má bránit normálnímu celosvětovému obchodu s elektromobily.«

»V Evropě zůstává závazek společnosti NIO vůči trhu s elektrickými vozidly neochvějný a navzdory protekcionismu budeme i nadále sloužit našim uživatelům a zkoumat nové příležitosti v rámci Evropy,« dodalo.

Čínská asociace výrobců automobilů ve středu zveřejnila prohlášení, v němž obvinila Evropskou unii z nevhodných praktik během vyšetřování proti čínským výrobcům elektromobilů, včetně »předurčování výsledků průzkumu, neobjektivního výběru podniků zařazených do vzorku, svévolného rozšiřování rozsahu vyšetřování a zkreslování výsledků«.

»Doufáme, že Evropská komise nebude považovat současný obchod s kompletními vozidly – nevyhnutelnou fázi vývoje odvětví – za dlouhodobou hrozbu,« uvádí se v prohlášení a zároveň varuje před »politizováním hospodářských a obchodních otázek, zneužíváním obchodních nápravných opatření a narušováním globálních automobilových průmyslových a dodavatelských řetězců«.

Střela do vlastní nohy

Odborníci se domnívají, že nová cla způsobí očekávaný nárůst spotřebitelských nákladů v Evropské unii (EU) a budou špatným příslibem pro již tak pomalou ekonomiku bloku.

Uvalení cel na elektromobily z Číny ze strany EU by mohlo mít negativní dopad na evropskou ekonomiku, stejně jako na související podniky a spotřebitele, tvrdí Čeng Jün, partner společnosti Roland Berger, která se zabývá globálním strategickým poradenstvím.

Němečtí řidiči automobilů, s nimiž hovořila agentura Xinhua, kladně hodnotili čínské modely elektromobilů, které vyzkoušeli.

Eugen Richter, který vlastní vůz MG4 od čínského výrobce SAIC Motor, uvedl, že automobil má výborný podvozek, výkon, výbavu a spotřebu paliva, a spočítal, že poměr ceny a výkonu je »mnohem lepší než u Cupry nebo Volkswagenu«.

Další německý spotřebitel, Chris Brill, uvedl, že zejména čínský výrobce elektromobilů BYD prokázal svou kompetenci v oblasti výroby baterií. »V těchto klíčových komponentech je to v Evropě spíše špatné,« řekl Brill.

Bill Russo, zakladatel a generální ředitel společnosti Automobility Limited, v rozhovoru pro agenturu Xinhua uvedl, že čínské společnosti vyrábějící elektromobily mají 30 až 50procentní nákladovou výhodu. Uvalení cel na čínské elektromobily vážně zvýší inflaci v EU.

Dodatečná cla budou mít negativní dopad nejen na čínské výrobce elektromobilů, ale také na mnoho západních výrobců automobilů vyrábějících v Číně, dodal Russo.

Podle Russa mohou navíc dodatečná cla narušit dynamiku trhu, potlačit inovace a bránit neškodné konkurenci a sebezdokonalování místního automobilového průmyslu v Evropě.

Maximilian Butek, výkonný ředitel a člen představenstva Německé obchodní komory v Číně-Východní Číně, vyjádřil obavy z možných důsledků cel na obchod mezi Čínou a Německem.

Německá ekonomika je orientovaná na export, a proto je závislá na volných a spravedlivých trzích, řekl Butek agentuře Xinhua. Jakákoli omezení uvalená na tyto trhy by mohla poškodit německé podniky, které působí v celosvětovém měřítku, dodal, a proto se mnoho německých společností v automobilovém průmyslu vyslovilo proti dalším clům.

Antiekologické

Odborníci a zástupci průmyslu navíc vyjádřili obavy, že uvalení dodatečných cel na čínské elektromobily ze strany EU by mohlo zbrzdit přechod Evropy na ekologickou výrobu.

Butek uvedl, že vzhledem k tomu, že evropští politici upřednostňují přechod na ekologickou mobilitu, bude přístup k cenově dostupným elektromobilům klíčový. »Jsme přesvědčeni, že nejlepší řešení pro dosažení tohoto cíle poskytnou otevřené trhy, a nikoli cla,« řekl.

Ma Siao-ming, hlavní analytik pro nové energie společnosti Nomura Orient International Securities, citoval prognózu, že zvýšení cel sníží dovoz čínských elektromobilů do EU. Prodej lokálně vyráběných elektromobilů sice pravděpodobně stejně vzroste, nicméně to bude znamenat vyšší náklady pro spotřebitele, protože náklady na materiál a pracovní sílu jsou v rámci EU výrazně vyšší, což by podle Maa zpozdilo plnění cílů EU v oblasti energetické transformace.

Zvýšená cla navíc pravděpodobně vystupňují obchodní napětí, zkomplikují obchodní vztahy mezi Čínou a Evropou a mohou způsobit narušení globálního trhu s elektromobily, a tím ztížit mezinárodní spolupráci v oblasti ekologických technologií, uvedl Feng Wej, výzkumný pracovník Institutu uhlíkové neutrality šenčenského Institutu pokročilých technologií Čínské akademie věd.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy