Od »černého« koksu k »zelenému« vodíku – energetická revoluce v čínské společnosti

Společnost Meijin Energy, producent uhlí a koksu v severočínské provincii Šan-si, se v posledních letech pustila do výroby čistého vodíku, k čemuž využívá pecní plyn z výroby koksu.

Po několika letech vývoje je nyní společnost Meijin schopna získat z koksárenského plynu 96 000 tun vodíku ročně, což je množství, které vystačí na pohon 10 000 vozidel s vodíkovým pohonem po dobu jednoho roku.

Kromě výroby vodíku jde společnost Meijin v průmyslovém prostředí dále a vyrábí nové autobusy a nákladní automobily, které ke svému provozu využívají vodík.

»Ekologický přechod není pro společnost v žádném případě jednoduchý,« řekl Jao Ťin-lung, předseda představenstva společnosti. »Za posledních deset let jsme vyzkoušeli mnoho způsobů a udělali mnoho věcí.«

»Nyní jsme si jisti, že děláme správnou věc a jsme na správné cestě,« dodal Jao.

Poptávka po vodíku v Číně roste, k čemuž přispívá rychlý rozvoj vozidel využívajících nové zdroje energie, které využívají k pohonu právě vodík. V porovnání s automobily poháněnými lithium-iontovými bateriemi, které jsou většinou určeny pro osobní použití, jsou vodíková vozidla vyvíjena především pro komerční účely, jako jsou autobusy a nákladní automobily, které jsou výhodné pro přepravu těžších nákladů na delší vzdálenosti.

Podle vládního plánu pro vodíkový sektor, který byl zveřejněn v loňském roce, plánuje Čína do roku 2025 mít na silnicích 50 000 vozidel s vodíkovými palivovými články, což je výrazně více než přibližně 10 000 vozidel na začátku letošního roku. A podle Čínské společnosti automobilových inženýrů se jejich počet do roku 2035 vyšplhá na jeden milion.

Jao, jehož dědeček společnost v 80. letech založil, pochází z čínské provincie Šan-si bohaté na uhlí. Bakalářský a magisterský titul získal v zahraničí a po návratu do Číny nastoupil do společnosti Meijin.

Jao se rozhodl uvést společnost do vodíkového odvětví v roce 2016 poté, co prostudoval řadu moderních energetických technologií a zjistil, že separace vodíku z koksárenského plynu je jednou z reálných možností výroby vodíku s nízkými náklady.

»Jako velký výrobce koksu má společnost Meijin dostatek zdrojů surovin, se kterými může pracovat. To je naše výhoda,« řekl Jao.

Společnost Meijin je jedním z podniků v Šan-si i v celé Číně, které se snaží o energetickou transformaci, protože země usiluje o dosažení svých cílů v oblasti uhlíkové neutrality.

Čína po desetiletích rychlé expanze usiluje o kvalitní rozvoj. V zemi došlo ke změně energetické struktury, kdy čistá energie bude do konce roku 2021 tvořit přibližně čtvrtinu celkové spotřeby energie, zatímco před zhruba deseti lety to bylo 14,5 %, jak ukázala bílá kniha vydaná na začátku tohoto roku.

Podle Jaa má Čína obrovský potenciál ve snižování emisí oxidu uhličitého z těžké nákladní dopravy, protože nákladní vozidla s dieselovými motory se nyní podílejí téměř polovinou na emisích oxidu uhličitého z motorových vozidel v zemi, ale tvoří pouze 8 procent z celkového počtu automobilů.

Společnost Meijin používá k přepravě uhlí těžké nákladní automobily poháněné vodíkem, čímž se snaží upoutat pozornost většího počtu lidí k používání vozidel poháněných vodíkem a zapojit se do soutěže o dekarbonizaci čínské těžké nákladní dopravy.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy