Společnost Continental, přední německý dodavatel automobilových dílů, zaznamenala v první polovině letošního roku mírný pokles prodeje své automobilové divize. Toto oznámení přichází jen dva dny poté, co společnost odhalila, že zvažuje vyčlenění své automobilové divize.
Podle výsledků společnosti za první pololetí roku 2024, které byly zveřejněny ve středu, klesly tržby za její výrobky pro automobily v prvních šesti měsících letošního roku o 3,7 % na 9,77 miliardy eur (10,66 miliardy amerických dolarů). Od konce června loňského roku bylo ve společnosti zrušeno více než 3400 pracovních míst.
Continental z poklesu prodeje viní pokles výroby vozidel v Evropě. Výroba osobních a lehkých užitkových vozů se v Evropě v prvním pololetí propadla o 4 %.
V pondělí společnost zveřejnila, že se připravuje na oddělení své automobilové divize.
»Oddělení automobilové divize má potenciál vytvářet konkurenční příležitosti, zvyšovat agilitu a transparentnost. Jako silný a nezávislý subjekt by automobilka mohla plně využít svůj potenciál pro vytváření hodnoty,« řekl Wolfgang Reitzle, předseda dozorčí rady společnosti Continental.
Generální ředitel společnosti Continental Nikolai Setzer zdůvodnil své rozhodnutí tím, že v posledních měsících došlo v automobilovém sektoru k velkému vývoji trhu. Uvedl, že v budoucnu budou trhy »prudce« kolísat v důsledku vývoje regionálních trhů a »softwarově řízených technologií«, což podle něj bude vyžadovat »větší flexibilitu a podnikatelskou svobodu«.
Společnost Continental není jediná mezi dodavateli automobilových dílů v Německu, kteří se dostali do úzkých.
Poté, co německá spolková vláda v polovině prosince 2023 náhle zrušila pobídky pro elektromobily (EV), prodej EV v Německu klesl. Podle statistik Spolkového úřadu pro motorovou dopravu se registrace nových elektromobilů v červenci propadly o 36,8 % ve srovnání s předchozím rokem.
Stejně tak podíl nově registrovaných osobních elektromobilů na baterie v Německu klesl v prvních šesti měsících roku 2024 na 12,5 procenta z 15,8 procenta ve stejném období loňského roku.
Automobilky včetně společností Volkswagen a Mercedes-Benz buď omezily své investiční plány v oblasti elektromobilů, nebo ustoupily od ambiciózních cílů, protože trh s elektromobily v zemi nadále chladne.
Oslabená poptávka po elektromobilech si vybírá daň i u dalších předních dodavatelů automobilových dílů. Společnost ZF, přední německý dodavatel pro automobily, oznámila, že do roku 2028 plánuje v Německu zrušit 11 000 až 14 000 pracovních míst.
Jiný německý dodavatel automobilových dílů, skupina Bosch, byl nucen posunout termín dosažení cílové sedmiprocentní ziskové marže o jeden až dva roky, jak společnost uvedla v dubnu, když zveřejnila své roční výsledky za rok 2023.
Rok 2023 byl »náročnější, než se očekávalo … následující roky budou od nás všech vyžadovat hodně,« přiznala společnost.
Přechod na moduly a komponenty pro elektromobily vyžaduje značné investice. Podle odborníka z oboru Franka Goellera vedly tyto náklady u mnoha dodavatelů automobilových dílů ke »značným ztrátám příjmů a zisků v důsledku snížené poptávky«. Vzhledem k napjaté situaci očekává v automobilovém sektoru ještě další konsolidace a akvizice.
(Xinhua)