Navyšováním investic německé a francouzské společnosti poukazují na důvěru v čínskou ekonomiku

Návštěva čínského premiéra Li Čchianga v předních evropských ekonomikách povzbudila představitele podniků z Německa a Francie, podle nichž tato mise posílila důvěru v čínskou ekonomiku a jejich další investiční záměry v Číně.

Součástí první zahraniční cesty od Liova nástupu do funkce byla kromě setkání s evropskými představiteli také rozsáhlá výměna názorů s představiteli německé a francouzské společnosti.

Čínské příležitosti

Rozvoj Číny přináší světu spíše příležitosti než rizika a do globálních průmyslových a dodavatelských řetězců přináší spíše stabilitu než otřesy, řekl Li ve čtvrtek v Paříži předsedovi Evropské rady Charlesi Michelovi na okraj summitu o novém globálním finančním paktu.

»Čína zůstává pro společnost Adidas jedním z nejdůležitějších trhů. Společnost Adidas je na cestě k výraznému navýšení svých investic v Číně,« řekl Bjorn Gulden, výkonný ředitel společnosti Adidas.

Německý výrobce sportovního oblečení investoval 100 milionů eur (109,1 milionu amerických dolarů) do vysoce kvalitního, technologicky vyspělého a udržitelného distribučního centra ve městě Su-čou ve východočínské provincii Ťiang-su a rozšířil tak svou distribuční síť v Číně o nový výrobní závod.

Německá automobilka Volkswagen podepsala koncem května smlouvu s ekonomickou vývojovou oblastí Che-fej ve východočínské provincii An-chuej a oznámila investici ve výši zhruba jedné miliardy eur (1,1 miliardy dolarů) na spuštění nového podniku na začátku roku 2024, který by měl soustředit 2000 odborníků z oblasti výzkumu a vývoje a nákupu.

Koncem března zahájila německá skupina Bosch v Su-čou výstavbu svého výzkumného a výrobního střediska pro základní komponenty vozidel na bázi nových energií a automatizovaného řízení. Očekává se, že projekt s celkovou investicí přesahující jednu miliardu amerických dolarů podpoří inovace v automobilovém průmyslu v Ťiang-su.

Guillaume Faury, generální ředitel společnosti Airbus, řekl agentuře Xinhua, že se tento evropský výrobce letadel rozhodl pokračovat v investicích do svého výrobního závodu v Číně, který má přispět k naplnění globální ambice společnosti vyrábět do roku 2026 měsíčně 75 letadel řady A320.

Prohlásil, že Čína je pro Airbus zásadním strategickým partnerem a její dodavatelský řetězec je nedílnou součástí světového leteckého průmyslu, který v posledních třech letech prokázal pozoruhodnou průmyslovou odolnost a konkurenceschopnost.

Letadlo Airbus A321 při výrobě v závodě Final Assembly Line Asia (FALA) v severočínském Tchien-ťinu 9. listopadu 2022. FOTO – Xinhua/Zhao Zishuo

Oddělení nebude fungovat

Německý kancléř Olaf Scholz na setkání s Liem prohlásil, že jeho země vítá rozvoj a prosperitu Číny, a poznamenal, že Německo odmítá všechny formy oddělování a že »odstranění rizik« není »de-sinifikace«.

Pokud jde o společné úsilí o zachování bezpečnosti a stability globálních průmyslových a dodavatelských řetězců, Li vyjádřil obdiv francouzské vládě, která se staví proti blokovým konfrontacím, rozdělování a přerušování průmyslových a dodavatelských řetězců.

Doufáme, že čínští a francouzští podnikatelé budou rozhodně prosazovat ekonomickou globalizaci, přijímat opatření pro otevřenou a oboustranně výhodnou spolupráci a společně udržovat stabilitu a odolnost průmyslových a dodavatelských řetězců mezi Čínou a Francií a mezi Čínou a Evropou, uvedl Li.

Němečtí a francouzští představitelé podnikatelské sféry prohlásili, že jsou připraveni v Číně nadále investovat a dále vstupovat na čínský trh, neboť věří, že Čína bude pokračovat v otevírání svého trhu.

Společnost Airbus důrazně podporuje multilateralismus a volný obchod. Jako globální společnost s evropskými kořeny Airbus podle agentury Xinhua podporuje oboustranně výhodnou spolupráci všude tam, kde to dává smysl.

Němečtí podnikatelé zdůraznili, že Německo a Čína jsou blízkými partnery a že prohloubením hospodářské a obchodní spolupráce mezi oběma stranami došlo k mnoha významným obchodním výsledkům.

Odstranění možných rizik znamená posílení mezinárodní spolupráce, přičemž oddělení se od Číny nebude fungovat, uvedli.

Siegfried Russwurm, prezident Svazu německého průmyslu, uvedl, že oddělení se od Číny je špatné. Takzvaný decoupling by byl nerealizovatelný a zároveň by byl škodlivý. »Potřebujeme dialog s Čínou o ochraně klimatu a také o obchodních a investičních vztazích.«

Německý svaz elektrotechnického a digitálního průmyslu doporučil německé vládě, aby se od Číny neodpoutávala, a zároveň zdůraznil, že trh této asijské země je pro největší evropskou ekonomiku »nesmírně důležitý«.

Pokud by se Německo od Číny ekonomicky odpoutalo, klesl by jeho hrubý domácí produkt o dvě procenta, uvádí se v nedávné studii, kterou vypracoval Rakouský institut pro hospodářský výzkum na objednávku Nadace pro rozvoj rodinného podnikání. Výsledkem by byla roční ztráta téměř 57 miliard eur (asi 62,2 miliardy dolarů).

Na leteckém snímku pořízeném 23. června 2022 je zachycen závod Lydia společnosti BMW Brilliance Automotive Ltd. (BBA) v okrese Tchien-si ve městě Šen-jang v severovýchodní čínské provincii Liao-ning. FOTO – Xinhua/Yang Qing

Spolupráce na vysoce kvalitní úrovni

Co se týče budoucnosti, Li vyjádřil naději, že čínští a němečtí podnikatelé budou pokračovat v nastoupeném trendu, budou se snažit o otevřenost, inkluzivitu a oboustranně výhodnou spolupráci a udrží stabilitu průmyslových a dodavatelských řetězců prostřednictvím vysoce kvalitní a praktické spolupráce na špičkové úrovni.

Němečtí podnikatelé poznamenali, že jsou ochotni posílit spolupráci s Čínou v oblasti zvládání klimatických změn, budování výzkumných a vývojových kapacit a rozvoje digitální transformace.

Generální ředitel BMW AG Oliver Zipse uvedl, že BMW Group má s Čínou hluboké a dlouhodobé vazby. Silné partnerství umožní BMW a jejím čínským partnerům nadále společně vytvářet vzájemně výhodnou spolupráci v době, kdy automobilový průmysl prochází rozsáhlou transformací.

Podle zakladatele čínského výrobce elektromobilů NIO Williama Li je čínsko-německá spolupráce velmi důležitá také pro další rozvoj čínských společností vyrábějících vozidla na bázi nových energií.

»Čínské a německé společnosti mohou zahájit hlubší spolupráci v oblasti automobilových a inteligentních technologií a využít předností obou stran ke společné podpoře rozvoje průmyslu inteligentních elektrických vozidel,« uvedl.

Na snímku z 13. dubna 2023 je francouzský pavilon na třetím ročníku mezinárodního veletrhu spotřebního zboží China International Consumer Products Expo (CICPE) v Chaj-kou v jihočínské provincii Chaj-nan. FOTO – Xinhua/Zhang Liyun

Podle generálního ředitele společnosti L’Oreal China Fabrice Megarbaneho se »tempo reforem zrychluje, efektivita jejich provádění je stále vyšší, možnosti čínského ekonomického otevírání se rozšiřují a podnikatelské prostředí se zlepšuje, což posiluje naši důvěru v čínský trh«.

Údaje čínského ministerstva obchodu ukázaly, že nové investice evropských společností v Číně vzrostly v roce 2022 o 70 % na 12,1 miliardy dolarů, když bilaterální obchod mezi Čínou a EU dosáhl nového maxima 847,3 miliardy dolarů.

Ve složitém světě plném turbulencí a transformace je potřeba myslet klidně a uchopit jistotu uprostřed nejistoty, řekl Li během své návštěvy Evropy, která skončila v pátek.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy