Prodej osobních aut v ČR loni klesl o 7,2 procenta na 192 087 vozů

Prodej nových osobních aut v Česku v minulém roce klesl meziročně o 7,2 procenta na 192 087 vozů. Důvodem poklesu byl nedostatek vozidel kvůli komponentové krizi a v posledních měsících stále více také nepříznivý ekonomický vývoj. V samotném prosinci odbyt klesl o 10,2 procenta. Oznámil to dnes Svaz dovozců automobilů.

První je značka Škoda s poklesem o 11 procent na 62 905 vozů, následuje Hyundai s odbytem 18 604 aut, což je pokles o osm procent a třetí je Volkswagen, kterému klesl odbyt o pět procent na 16 020 automobilů. Následují Toyota, Kia, Dacia a Ford. Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 13 906 vozy, druhá skončila Škoda Fabia (13 142) a třetí je Hyundai i30 (8236).

Nejprodávanější třídou byly vozy SUV s podílem 44,6 procenta, následuje nižší střední třída s 15,4 procenta a malé vozy s 13,4 procenta. Podíl benzinových vozů byl 66,5 procenta, diesely měly 24,7 procenta. Podíl elektromobilů stoupl na dvě procenta.

Prodej lehkých užitkových aut klesl loni meziročně o 14 procent na 16 908 vozů. První je Renault s prodejem 2852 vozů, druhý Ford prodal 1974 aut a třetí Peugeot 1802 vozů. Nejprodávanější dodávkou byl Renault master.

Prodej nových nákladních vozů se loni zvýšil o 3,6 procenta na 8988 vozidel, v prosinci ale o 7,6 procenta klesl. Nejvíce vozů prodal Mercedes Benz (1861), druhé skončilo Volvo (1673) a třetí je DAF (1454).

Registrace nových autobusů loni vzrostly o 20,8 procenta na 1215 vozidel. První je domácí značka Iveco Bus se 435 autobusy, následuje SOR s 276 vozidly a třetí Setra prodala 231 autobusů. Přes 71 procent tvořily linkové autobusy.

V kategorii motocyklů vzrostl prodej o 16,1 procenta na 25 561 strojů. Na prvním místě skončila japonská Honda s 4873 prodanými stroji, následuje čínská CF Moto s prodejem 2389 vozidel a třetí je Yamaha se 1702 motocykly.

V Británii zaznamenali nejnižší prodej za 30 let

Prodej nových aut v Británii loni podle předběžných údajů klesl o dvě procenta na 1,61 milionu, nejníže od roku 1992. Pokles způsobily problémy s výrobou kvůli nedostatku součástek. Uvedlo to dnes britské sdružení výrobců a prodejců aut SMMT.

Loňský prodej byl zhruba o 700 000 vozů nižší než v roce 2019, tedy v době před začátkem pandemie. V roce 2021 počet registrací nových aut v Británii vzrostl o jedno procento na 1,65 milionu vozů.

Globální automobilový průmysl se v posledních dvou letech potýká s nedostatkem součástek, zvláště čipů. Výrobci se proto zaměřují hlavně na ziskovější modely a hlásí dlouhé čekací lhůty na objednané nové vozy. Poptávku po autech v Británii negativně zasáhla i krize životních nákladů, kvůli které spotřebitelé odkládají nákupy drahých položek.

Ředitel SMMT Mike Hawes nicméně dodal, že navzdory vysoké inflaci a krizi životních nákladů, které trápí britské spotřebitele, sdružení letos počítá s růstem. »Očekáváme, že letošní rok bude rokem oživení,« řekl Hawes.

Plně elektrické vozy se na celkové registraci nových aut loni podílely z 16,6 procenta. Jejich podíl tak vzrostl z 11,6 procenta v roce 2021. Prodej bateriových elektrických vozů se zvýšil o 40,1 procenta, zatímco prodej vozů s benzinovým motorem o 10,4 procenta klesl. Prodej aut s naftovým motorem se snížil o 38,9 procenta.

Nejhůře se loni prodávala auta také v USA

Prodej motorových vozidel se loni snížil i ve Spojených státech a to o osm procent na 13,9 milionu vozů, což byl nejnižší údaj od roku 2011, kdy se ekonomika zotavovala z recese. Automobilový průmysl zbrzdil nedostatek čipů a dalších dílů. Uvedla to agentura AP s odvoláním na údaje z webu motoringelligence.com.

Analytici nyní očekávají, že v letošním roce by se prodej aut mohl zvýšit o zhruba jeden milion na 14,8 milionu vozů, protože poptávka zůstává vysoká. Prodej však stále nedosáhne údajů obvyklých před pandemií, kdy se ročně prodalo kolem 17 milionů vozů.

Protože některých modelů je stále nedostatek, průměrná cena nových vozů v prosinci podle údajů společnosti J.D. Power vzrostla o 2,5 procenta na rekordních něco málo přes 46 000 USD (více než jeden milion Kč). Objevují se však náznaky, že díky obnovování výroby ceny začínají klesat. Analytici však dodávají, že elektromobily a horké prodejní novinky zůstanou drahé, protože lidé si je chtějí koupit hned.

(jb, čtk)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy