Italští výrobci nápojů se dostali do problémů kvůli nedostatku oxidu uhličitého (CO2). Ten zvláště v létě potřebují k výrobě sycených nápojů v plechovkách a lahvích. Někteří producenti CO2 totiž snížili jeho výrobu v reakci na rostoucí náklady na energie, uvedla agentura Reuters.
CO2 je vedlejším produktem čpavku a vyrábějí ho chemické koncerny. Používá se při výrobě hnojiv, technických plastů a kapaliny pro úpravu výfukových plynů vznětových motorů, známé také jako AdBlue. K velkým chemickým společnostem, které kvůli rostoucím nákladům na energie omezily výrobu, patří i norská Yara. Ta omezila výrobu čpavku a močoviny v závodě ve městě Ferrara na severu Itálie.
»Naši dodavatelé nás informovali, že mají problémy s dodávkami CO2, protože provoz závodu ve Ferraře je omezen kvůli vysokým nákladům na energie,« uvedl generální ředitel společnosti Acqua Sant’Anna Alberto Bertone. Společnost, která je v Itálii trojkou na trhu minerálních vod, musela v reakci na pokles zásob CO2 pozastavit část obvyklé výroby, upozornil Bertone. Dodal, že nedostatek se v posledních třech týdnech ještě prohloubil.
»Někdy se nám podaří zachytit některé dodávky (CO2) po Evropě, ale tento úkol je stále obtížnější, protože se stejným problémem se potýká mnoho kolegů z oboru,« uvedl.
Firmy přijímají opatření
Omezit výrobu kvůli nedostatku CO2 byla nucena i společnost Sanpellegrino, která je součástí mezinárodní skupiny Nestlé. Firma je v Evropě známá díky stejnojmenné vodě a perlivým nápojům s příchutí pomeranče a citronu. »S ohledem na problémy, které zažívají společnosti v nápojovém sektoru kvůli nedostatku CO2, skupina Sanpellegrino informuje, že zaznamenala pokles dodávek oxidu uhličitého a musela přijmout opatření k úpravě výroby,« uvedla firma v prohlášení.
Británie se s nedostatkem CO2, který se používá také v masném průmyslu, potýkala loni na podzim. Jeden z hlavních výrobců hnojiv totiž omezil výrobu.
Italská lobbistická skupina výrobců nealkoholických nápojů Assobibe upozornila, že situaci komplikuje sezonní růst poptávky po nápojích v letních měsících. Mezi členy této skupiny jsou i globální hráči, jako je Coca-Cola či PepsiCo.
»Zvýšený počet nápojových skupin, včetně velkých a středních, vyjádřil obavy ze současné situace na trhu s CO2,« uvedl předseda skupiny Assobibe Giangiacomo Pierini. »Těžko říct, zda některé nápoje dočasně nezmizí z regálů supermarketů.«
(jb, čtk)