Vůbec poprvé je k dispozici konkrétní údaj o tom, kolik peněz Google skutečně utrácí za to, aby se stal výchozím vyhledávačem v chytrých telefonech a ve webových prohlížečích.
Google za svůj defaultní vyhledávač v chytrých telefonech a webových browserech v roce 2021 zaplatil více než 26 miliard dolarů. Je to poprvé, kdy byla zveřejněna konkrétní částka, doposud se vždy jednalo pouze o odhady, informoval německý deník Bild.
Jak ze soudní síně informovala agentura Bloomberg, jedna z vedoucích pracovnic Googlu v pátek v rámci soudního procesu s konkurencí ve Washingtonu uvedla částku 26,3 miliardy dolarů (v současnosti asi 25 miliard eur). Podle jejích slov se jedná o největší jednotlivou výdajovou položku společnosti. Částka se podle ní od roku 2014 více než ztrojnásobila. Společnost se původně bránila tomu, aby musela čísla zveřejnit z obavy o svou budoucí vyjednávací pozici. Příslušný soudce však tento argument nepřijal.
V oboru se předpokládá, že velká část peněz jde společnosti Apple na zajištění pozice Googlu jako výchozího vyhledávače ve webovém prohlížeči Safari v iPhonech a počítačích Mac.
Čtvrtletní zisk mateřské společnosti Alphabet nedávno meziročně vyskočil o více než 40 % na téměř 19,7 miliardy dolarů. Reklamní byznys vzrostl o 9,4 procenta na 59,65 miliardy dolarů – je pro společnost zdaleka nejdůležitějším zdrojem příjmů.
Soudní spor s konkurencí se týká žalob, které proti Googlu podala americká vláda a desítky států. Žaloby tvrdí, že společnost nekale brání konkurenci. Z pohledu vlády dohody s vývojáři prohlížečů poškozují hospodářskou soutěž. Google tato obvinění odmítá.
Právník společnosti Google John Schmidtlein na začátku řízení oponoval, že změnit výchozí vyhledávač v prohlížečích je snadné. Uživatelé se však obracejí na Google, protože jsou spokojeni s kvalitou výsledků vyhledávání. To se děje i na počítačích se systémem Windows, kde je výchozím vyhledávačem Bing společnosti Microsoft.
(cik)