Účastmi na odborných konferencích a na setkáních se starými přáteli a obchodními partnery má francouzský parfumér Janek Kozeluh nabitý dubnový program. Přesto si našel čas, aby se zúčastnil 133. čínského veletrhu dovozu a vývozu (Kantonský veletrh) v jihočínské metropoli Kantonu.
»Je mi velkým potěšením znovu zavítat na Kantonský veletrh kvůli mnoha zajímavým novinkám. Je to opravdu působivé,« řekl Kozeluh.
Kozeluh, který svou společnost s názvem Aroma-France založil zhruba před 40 lety v Evropě, prodává aromatické koncentráty svým klientům a umožňuje velkým kosmetickým značkám míchat jejich vlastní výrobky za použití poskytnutého koncentrátu.
V 80. letech 20. století se Kozeluhovi naskytla příležitost navštívit Čínu. Poprvé se zúčastnil Kantonského veletrhu, kde hledal jedinečné suroviny ideální pro své koncentrátové produkty.
Jak Kozeluh vzpomíná, velkou část výstavy dříve tvořily zemědělské produkty. Bylo snadné najít zajímavé lístky, výhonky, kořeny a květy, které evropští a američtí zákazníci nikdy nezkusili použít při tvorbě parfémů, řekl Kozeluh.
»Dnes kooperuji s čínskými dodavateli surovin, rovněž také obalů, skleněných lahviček, krabiček, pumpiček, uzávěrů nádobek a všeho, co se kosmetiky týká,« řekl Kozeluh.
Kozeluhovu pozornost upoutala také tradiční čínská medicína. Prodělal léčbu v nemocnici pomocí tradiční čínské medicíny, na kterou vzpomínal jako na »zajímavou a účinnou«.
Čína jako země s rozmanitým podnebím a dlouhou historií má tradici ve zkoumání a využívání přírodních materiálů, včetně různých bylin a květin. Také díky rychlému rozvoji ekonomiky se v zemi v posledních letech objevuje stále více originálních a inovativních výrobků. To jsou klíčové prvky, které by podle Kozeluha mohly katalyzovat vznik originálních čínských značek parfémů.
»Čína je na počátku budování vlastních značek, protože má dlouhou historii, různé suroviny a všechny možnosti, jak dosáhnout úspěchu. Velmi brzy zde budou slavné čínské značky parfémů,« řekl Kozeluh.
Proces vytváření vlastních slavných čínských značek může být podle Kozeluha náročný kvůli silné konkurenci a vysokému riziku neúspěšnosti originálního výrobku.
»Nemělo by to však zabít kreativitu při hledání fantastického nového produktu,« řekl Kozeluh a dodal, že parfumérské společnosti často sledují obecné trendy a na samém počátku se učí základům. V určitém okamžiku poté musí společnosti tlačit na dosažení průlomu a vytvořit originální výrobky.
»V tom mohu pomoci. Mohu poskytnout rady z trhů a zkušenosti z práce v oboru, které mým zákazníkům pomohou navrhnout lahvičky, uzávěry a obaly a nejvhodnější dobu pro uvedení nového výrobku na trh. Jsou to drobnosti, ale musíme spolupracovat, abychom dosáhli velkého úspěchu,« řekl Koželuh.
Podle Kozeluha představuje zboží vystavené na Kantonském veletrhu jen malou část toho, co Čína dokáže vyrobit. Během svých cest do Číny často navštěvuje továrny, hovoří s přáteli a obchodními partnery a zároveň se účastní konferencí a veletrhů.
»Je velmi důležité vybrat si správné partnery, se kterými budeme spolupracovat a snažit se vyvíjet nové výrobky. Jsem rád, že pokaždé, když se setkám se svými stálými čínskými dodavateli a klienty, vzájemně si přinášíme nové nápady a produkty a společně rosteme,« řekl Koželuh.
(Xinhua)