Cla EU na čínské elektromobily vyvolávají obavy z obchodní války

Evropská unie ignorovala nové návrhy čínských výrobců automobilů, jejichž cílem je vyřešit spor o čínské elektromobily na evropském trhu, a podkopala tak snahy o zmírnění napětí prostřednictvím dialogu.

Rozhodnutí zavést cla na elektromobily vyrobené v Číně navzdory několika nabídkám čínských výrobců vyvolalo v rámci bloku novou vlnu protestů.

Rostoucí odpor

Španělský premiér Pedro Sánchez během nedávné návštěvy Číny vyjádřil svůj nesouhlas s navrhovanými cly EU na čínské elektromobily a vyzval EU, aby svůj postoj přehodnotila a hledala s Čínou kompromis, který by zabránil obchodní válce. Jeho obavy podpořil i německý kancléř Olaf Scholz, který plán cel rovněž kritizoval.

V květnu varoval před uvalením cel na čínské elektromobily švédský premiér Ulf Kristersson s tím, že »širší obchodní válka, kdy si vzájemně blokujeme výrobky, není pro průmyslové země, jako je Německo a Švédsko, tou správnou cestou«.

Maďarský premiér Viktor Orbán označil cla za »brutální« trest proti čínským výrobcům automobilů a vyzval k otevřené hospodářské soutěži.

Tyto nesouhlasné odezvy naznačují, že rozhodnutí o uvalení cel na čínské elektromobily postrádá jednomyslnou podporu všech členských států EU. »Mnozí se domnívají, že jde o krok k obchodní válce mezi Evropou a Čínou, která v konečném důsledku poškodí evropskou ekonomiku,« uvedl chorvatský politický analytik Mladen Plese.

Německý odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhoeffer, ředitel Centra pro automobilový výzkum (CAR) v Bochumi, uvedl, že takový protekcionistický přístup by mohl automobilky v EU přimět ke zvýšení investic v Číně, která je největším světovým trhem s automobily a lídrem v rychle rostoucím odvětví elektrických vozidel.

Varoval, že protekcionismus a cla jsou chybnou strategií a vedly by ke ztrátám pro Německo i EU.

»Trestná cla Evropské komise zasáhnou německé společnosti a jejich špičkové výrobky. Automobily se stanou levnějšími díky větší konkurenci, otevřeným trhům a výrazně lepším obchodním podmínkám v EU, nikoliv díky obchodní válce a izolaci trhu,« uvedl německý ministr dopravy Volker Wissing ve zprávě zveřejněné na síti X.

Norský premiér Jonas Gahr Store se otevřeně postavil proti sankčním clům na čínské elektromobily. V nedávném rozhovoru pro čínská média zdůraznil, že Norsko jako země, která není členem EU, není vázáno politikou EU. »Spotřebitelé v Norsku by měli mít přístup k automobilům, které si chtějí koupit,« prohlásil.

Fotografie pořízená 6. června 2024 zachycuje elektromobil u nabíjecí stanice poblíž budovy Evropské komise v belgickém Bruselu. FOTO – Xinhua/Zhao Dingzhe

Dopad na výrobce automobilů a spotřebitele

Podle analytiků může rozhodnutí EU zavést cla na čínské elektromobily, které má chránit automobilový průmysl bloku, místo toho potlačit růst a omezit přístup evropských spotřebitelů k cenově dostupnějším čínským modelům elektromobilů.

Německému automobilovému průmyslu se na otevřeném trhu dlouhodobě daří. Očekává se však, že tato cla povedou ke zvýšení cen, což sníží konkurenční tlak na evropské výrobce automobilů, aby vyvíjeli cenově dostupnější modely elektromobilů, jejichž nabídka je v současné době omezená.

»Evropští výrobci skutečně potřebují výzvu,« poznamenal Rico Luman, hlavní ekonom společnosti ING, který se zaměřuje na dopravu, logistiku a automobilový průmysl.

Čínští výrobci elektromobilů získali konkurenční výhodu na světovém trhu díky rychlému růstu výroby, pokročilým technologiím a špičkovým inovacím, poznamenal Luman.

Sjors ten Tije, manažer nizozemské asociace řidičů elektromobilů, uvedl, že evropští výrobci jsou do značné míry závislí na čínských dílech a další cla by brzdila rozvoj evropského automobilového průmyslu.

Vyšší cla povedou k vyšším cenám elektrických vozidel, což spotřebitelům hledajícím ekologickou dopravu ztíží nalezení cenově dostupných modelů, dodal.

»Přechod na elektrický pohon se může zpozdit. To by v konečném důsledku mohlo vést ke snížení dostupných prostředků na výzkum a vývoj,« uvedl Maarten Steinbuch, profesor oboru Systémy a řízení na Technické univerzitě v nizozemském Eindhovenu.

Lidé si prohlížejí stánek společnosti Geely na veletrhu Automechanika ve Frankfurtu nad Mohanem, 11. září 2024. FOTO – Xinhua/Zhang Fan

Zpomalení zelené transformace

Odborníci varují, že kromě narušení obchodu a spolupráce mezi EU a Čínou by cla na čínské elektromobily mohla ohrozit plánovaný přechod EU na ekologičtější ekonomiku.

Piotr Gadzinowski, bývalý šéfredaktor polských novin Trybuna, zdůraznil, že spolupráce s Čínou v oblasti elektromobilů má zásadní význam pro splnění klimatických cílů EU.

Gadzinowski poznamenal, že cla na čínské elektromobily by bránila rozšíření elektrických vozidel v EU, zejména v zemích s nízkým rozšířením elektromobilů.

Narušení dodavatelského řetězce a přerušení spolupráce v oblasti výzkumu by podle něj mohlo mít negativní dopad na evropské i čínské výrobce, což by dále zhoršilo vztahy mezi EU a Čínou.

Eric De Keuleneer, výkonný ředitel bruselské univerzitní nadace a emeritní profesor na bruselské škole ULB Solvay, vyzval tvůrce politik EU, aby zvážili dopad cel na ekologický přechod a průmyslový rozvoj Evropy, a zdůraznil význam čínské podpory při poskytování cenově dostupných baterií, z čehož by měli prospěch evropští spotřebitelé i výrobci automobilů.

Dick Roche, bývalý irský ministr pro evropské záležitosti, zpochybnil logiku uvalení cel na čínské elektromobily vzhledem k cílům EU v oblasti ekologického přechodu. »Technologické změny budou klíčovou hnací silou ekologického a digitálního přechodu v Evropě. Ať se nám to líbí, nebo ne, Čína je shodou okolností lídrem v technologiích, které jsou zásadní pro pokrok Evropy směrem k uhlíkové neutralitě,« řekl.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy