Cla EU na čínské elektromobily poškozují globální dodavatelský řetězec a obchodní vztahy

Čínští a zahraniční odborníci varují, že nová cla EU na čínská elektrická vozidla se mohou vymstít, protože mohou destabilizovat globální dodavatelský řetězec a vyvolat obchodní třenice s dalekosáhlými negativními dopady.

Evropští spotřebitelé, kteří již byli zasaženi prudkým nárůstem nákladů na energie, mohou v důsledku nových cel čelit další nežádoucí inflaci, uvedl Josef Gregory Mahoney, profesor politologie na Východočínské normální univerzitě.

Ve středu vydala Evropská komise prohlášení, v němž předběžně zveřejnila výši protekcionistických prozatímních cel, která zavede na dovoz bateriových elektromobilů z Číny.

Generální tajemník Čínského sdružení osobních automobilů Cchuej Tung-šu cla kritizoval s tím, že budou mít „určitý vliv na rozvoj čínských společností“.

Uvalení dalších cel představuje riziko i pro mnohé západní automobilky, které v Číně zřídily výrobní centra, uvedl Bill Russo, zakladatel a generální ředitel společnosti Automobility Limited. Statistiky Evropské federace pro dopravu a životní prostředí ukazují, že více než polovina plně elektrických vozidel vyrobených v Číně, která se loni prodala v EU, byla vyrobena západními automobilkami, jako jsou Tesla, Dacia a BMW.

Letecký snímek pořízený 20. srpna 2023 ukazuje pohled na Volkswagen (Anhui) Automotive Company Limited v Hefei ve východočínské provincii Anhui. (Xinhua/Kuo Čchen)

V EU se ozývají i nesouhlasné hlasy. Například v Německu, jehož exportně orientovaná ekonomika je velmi závislá na volném a spravedlivém trhu, se mnoho společností z automobilového průmyslu vyslovilo proti dodatečným clům, prozradil Maximilian Butek, který je výkonným ředitelem a členem představenstva Německé obchodní komory v Číně – Východní Číně.

Odborníci se domnívají, že namísto záměru EU ochránit svůj sektor elektrických vozidel před hrozbou snížené konkurenceschopnosti mohou cla zničit to, co je neškodnou konkurencí, a zpomalit tak elektrifikaci a digitální transformaci evropského automobilového průmyslu.

„Přerušení spolupráce nepochybně zbrzdí technologický pokrok evropských automobilových společností a dokonce způsobí, že v této oblasti ztratí konkurenční výhodu,“ uvedl Russo.

Odvětví nových energetických vozidel, kde se čínsko-evropská spolupráce chystá přejít od pouhého obchodu k hlubší integraci v rámci dodavatelského řetězce, může čelit značným ztrátám pro obě strany, pokud by napětí vyvolané tarify tuto spolupráci narušilo, uvedl Čang Č‘-pcheng, asistent výzkumného pracovníka Výzkumného ústavu pro vysoce kvalitní rozvoj a novou strukturu v Šen-čenu.

Odborníci vyjádřili obavy, že cla EU mohou zvýšit obchodní napětí a dále zamotat obchodní vazby mezi Čínou a Evropou.

„Vzhledem k tomu, že evropská ekonomika a podniky jsou úzce provázány s Čínou, může mít pomalá evropská ekonomika v takových obchodních sporech problém získat převahu,“ uvedl Čeng Jün, vedoucí partner společnosti Roland Berger, globální poradenské společnosti v oblasti strategie.

Pro Čínu a EU je spolupráce lepší než zbytečný konflikt. „Někteří politici v Evropě mohou čas od času vznést námitky proti Číně, aby posloužili svým vlastním politickým cílům, ale na spolupráci mezi Čínou a EU to nemá téměř žádný vliv,“ řekl Li Nan, docent Šanghajského institutu financí (SAIF).

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy