V rušné pobřežní továrně ve městě Lung-kchou ve východočínské provincii Šan-tung lze spatřit několik obřích lodí v různých fázích výstavby, na jejichž konečné podobě dělníci neúnavně pracují.
Tyto lodě, které staví společnost Longkou CIMC Raffles Offshore Limited, budou sloužit k přepravě automobilů vyrobených v Číně pro mezinárodní trhy.
Speciálně pro přepravu automobilů navržené lodě »ro-ro« (roll-on/roll-off) se staly velmi žádaným produktem díky rostoucím objednávkám, které jsou částečně způsobeny vysokým vývozem automobilů z Číny.
Podle oficiálních údajů Čína v roce 2023 vyvezla celkem 4,91 milionu vozidel, čímž překonala Japonsko a stala se největším světovým vývozcem automobilů. Aby splnily přepravní nároky na vývoz automobilů, investovaly mnohé čínské automobilky do budování flotily automobilových »ro-ro« dopravců.
Čína se může pochlubit nejmohutnějšími lodními kapacitami na světě a v roce 2023 si udrží celosvětové prvenství díky dvoucifernému růstu výroby, nových zakázek a objednávek. V loňském roce získala Čína přibližně 82,7 % celosvětových nových zakázek na automobilové nákladní lodě.
Podle Guangzhou Shipyard International Company Limited, významné čínské loděnice, jsou objednávky na lodě pro přepravu vozidel plně rezervovány až do roku 2028.
»Nyní máme mnoho objednávek, které musíme splnit, a plán výroby byl prodloužen na několik příštích let,« uvedl Liou Chao, ředitel projektu automobilového přepravce »ro-ro« ve společnosti Longkou CIMC Raffles Offshore Limited.
Jako výrobce zařízení pro námořní přepravu vstoupila společnost v roce 2021 na trh s automobilovými »ro-ro« přepravci. Po 15 měsících výroby dodala v lednu svůj první model, který si později pronajal přední čínský výrobce vozidel na nové energie (NEV) BYD, aby sloužil k jejich prodeji v zámoří.
Společnost BYD loni předstihla společnost Tesla a stala se největším prodejcem elektromobilů na světě. Její zámořský prodej NEV dosáhl v roce 2023 243 000 kusů, což představuje meziroční nárůst o 334,2 %.
Společnost SAIC Motor, další čínský automobilový gigant, vypravila 17. ledna svou první loď »ro-ro«, která přepravuje vozidla čínské značky do Evropy. Očekává se, že v květnu automobilka obdrží další automobilovou loď od společnosti Longkou CIMC Raffles Offshore Limited.
Společnost SAIC Anji Logistics Co., logistická divize vlastněná společností SAIC Motor, vybudovala silnou flotilu 31 plavidel pro přepravu automobilů. Otevřela sedm samostatně provozovaných mezinárodních linek a během příštích tří let doplní svou flotilu o 14 zaoceánských přepravních lodí.
»Závody čínských výrobců automobilů při nákupu nebo pronájmu automobilových ‚ro-ro‘ lodí jsou projevem neustálého rozvoje čínského automobilového průmyslu a zrychleného tempa expanze do zámoří,« uvedl Li Siang, výzkumný pracovník think tanku z Harbinského technologického institutu.
Cchuej Tung-šu, generální tajemník Čínské asociace pro osobní automobily, poznamenal, že tento krok může zajistit plynulý vývoz, snížit náklady na dopravu a zajistit včasné dodání výrobků zákazníkům v zámoří.
Začátkem tohoto měsíce představilo čínské ministerstvo obchodu a osm dalších vládních agentur pokyny pro usnadnění vývozu nových vozidel, které vybízejí lodní společnosti, aby racionálně zvyšovaly velikost svých přepravních flotil »ro-ro« a plně využívaly inovativní a flexibilní způsoby přepravy, jako jsou například kontejnerové lodě.
Od námořních přepravců se očekává, že zvýší frekvenci lodí »ro-ro« a otevřou nové trasy pro NEV a urychlí otevření vývozní cesty pro NEV přes více přístavů, dodává směrnice.
»Nastala éra přepravy automobilů vyrobených v Číně pomocí vlastní flotily,« uvedl Cchuej. »Přispěje to k udržitelnému rozvoji čínského automobilového exportu.«
(Xinhua)