Americká automobilka Tesla se stala poslední mezinárodní společností, která zdvojnásobila investice do čínského sektoru nové energetiky.
Společnost ve čtvrtek zahájila výstavbu megatovárny v Šanghaji, která bude vyrábět její baterie pro ukládání energie. Tento krok je důkazem silné důvěry v zemi, která je největším světovým producentem nových energií, a to navzdory rétorice »oddělování« a »snižování rizika«, kterou hlásají někteří američtí politici.
V Šanghaji již výrobce elektromobilů provozuje gigafactory, která v roce 2023 dodala 947 000 vozidel, což je o 33 % více než v předchozím roce.
Odborníci uvedli, že rychle se rozvíjející zelené technologie v Číně a její prosperující trh s novými energiemi zvýšily přitažlivost země pro zahraniční investory, zejména automobilové firmy, které mají zájem o turboelektrifikační trend.
Minulý měsíc BMW oznámilo dodatečnou investici ve výši 20 miliard jüanů (asi 2,8 miliardy amerických dolarů) do své výrobní základny v Šen-jangu, aby usnadnilo výrobu své řady elektromobilů Neue Klasse.
Nejnovější finanční iniciativa signalizuje »silný závazek společnosti vůči čínskému trhu« a podle německého automobilového gigantu ukazuje »projev důvěry v budoucí vyhlídky«.
V dubnu také skupina Volkswagen oznámila investici ve výši 2,5 miliardy eur (přibližně 2,68 miliardy amerických dolarů) do rozšíření svého inovačního centra v Che-feji, hlavním městě východočínské provincie An-chuej, s cílem zvýšit tempo inovací v Číně.
Investice bude použita na zintenzivnění inovací a urychlení výroby dvou chytrých elektromobilů značky Volkswagen, které jsou vyvíjeny společně s čínským výrobcem Xpeng.
Podle německé automobilky bude jen v Číně do roku 2030 v nabídce více než 30 plně elektrických modelů všech jejích značek.
»Číně naprosto důvěřujeme. Silná pozice v Číně se rovná silné pozici na globálním automobilovém trhu,« uvedl generální ředitel skupiny Volkswagen Oliver Blume a dodal, že v žádném jiném regionu na světě neprobíhá transformace automobilového průmyslu tak rychle jako v Číně.
BMW i Volkswagen zaznamenaly v Číně vysoké prodeje vozidel na nové energie (NEV).
V roce 2023 dodalo BMW v Číně téměř 100 000 elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o více než 138 %. Volkswagen dodal v roce 2023 na čínský trh přibližně 191 800 elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 23,2 procenta.
Čína je největším světovým výrobcem a trhem pro NEV. V roce 2023 výroba a prodej NEV v Číně přesáhly 9,58 milionu a 9,49 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o 35,8 procenta, respektive 37,9 procenta, vyplývá z údajů Čínské asociace výrobců automobilů.
»Příliv investic mezinárodních výrobců automobilů vrhá světlo na globální konkurenceschopnost čínského sektoru NEV, který v posledních letech vytvořil kompletní průmyslové a dodavatelské řetězce,« uvedl Sun Li-ťien, profesor z university ve Fu-tanu.
Čínský sektor zabývající se novými energiemi těží ze své technologické zdatnosti, kompletního průmyslového řetězce a obrovského spotřebitelského trhu, uvedl Li Kang, vedoucí vysoké školy automobilového a dopravního inženýrství na Technologické univerzitě v Liao-ningu.
»Čína, stejně jako mnoho dalších zemí, zavedla opatření k řešení globálního oteplování a nedostatku energie, která pomohla vytvořit široký trh a obrovský prostor pro růst odvětví nové energie,« řekl Li.
(Xinhua)