Čínský průmysl s NEV končí rok 2023 optimisticky, v roce 2024 očekává ještě výraznější růst

Čínští výrobci vozidel na nové energie (NEV) uzavřeli rok 2023 s lepšími výsledky, než se očekávalo, a s optimistickými vyhlídkami na příští rok, uvedli zástupci tohoto odvětví.

Ve zprávě Čínské asociace osobních automobilů (CPCA) zveřejněné ve středu se odhaduje, že velkoobchodní prodej NEV v zemi dosáhne v roce 2023 celkem 8,88 milionu kusů, což by znamenalo pozoruhodný meziroční nárůst o 38 %.

Přední čínští výrobci NEV, kteří již zveřejnili údaje o dodávkách a výrobě pro rok 2023, zaznamenali výrazný nárůst.

Počínaje novým rokem předpovídají odborníci z oboru výraznější růst trhu s NEV pro rok 2024. Čang Jung-wej, viceprezident think-tanku China EV100, který se zabývá průmyslem elektrických vozidel, očekává další nárůst objemu výroby a prodeje čínských vozidel NEV.

Překonání očekávání v roce 2023

Přestože rok 2023 začal slabě v souvislosti se zrušením dotací na NEV, které platily 13 let, trh s NEV prokázal odolnost a na konci prosince se dostal do tempa.

Čínský gigant v oblasti NEV, společnost BYD, zakončil rok rekordním objemem prodejů, jak vyplývá z nedávné zprávy o výsledcích. Společnost za celý rok prodala více než 3,02 milionu vozidel – což je oproti předchozímu roku výrazný nárůst o 61,9 %, díky němuž BYD překonal svůj roční cíl prodeje ve výši tří milionů vozidel.

GAC Aion, dceřiná společnost GAC Group zaměřená na NEV, zaznamenala 77procentní celoroční nárůst prodejů za rok 2022 a překročila 480 000 kusů a startupová automobilka NIO zaznamenala v roce 2023 nárůst dodávek nových vozů o 30,7 % na více než 160 000 kusů.

Stojí za zmínku, že podle prosincové zprávy CPCA vykazovaly zahraniční trhy pro čínské značky NEV vzestupný trend v návaznosti na domácí trh.

Z údajů společnosti BYD vyplývá, že její vývoz vzrostl o přibližně 334 % na více než 240 000 kusů v roce 2023, přičemž její působnost zahrnuje více než 70 zemí a regionů na šesti kontinentech.

Pevný základ pro rok 2024

Vzhledem k solidním základním ukazatelům pro rok 2023 a různým vládním opatřením, která podporují růst poptávky po vozidlech, je sektor NEV v letošním roce optimistický.

Generální tajemník CPCA Chuej Dung-šu předpokládá, že velkoobchodní prodej čínských osobních vozidel NEV vzroste o 22 % a v roce 2024 dosáhne 11 milionů kusů a že míra rozšíření vozidel NEV dosáhne 40 %.

Šéfové čínských značek NEV, povzbuzeni optimistickou náladou, si kladou vyšší cíle.

Li Siang, generální ředitel nastupující automobilky Li Auto, uvedl, že společnost si letos klade za cíl splnit měsíční cíle na dodání 100 000 kusů a roční cíl na dodání 800 000 kusů, zatímco v roce 2023 bylo dosaženo cílů 50 000 kusů a 376 000 kusů.

A společnost Chery, další čínská automobilka na vzestupu, hodlá v příštích dvou letech uvést na trh 24 hybridních modelů a 15 čistě elektrických modelů.

Čína se v posledním roce snaží rozvinout potenciál domácí spotřeby NEV na všech úrovních. Významným krokem bylo, že v červnu 2023 prodloužila svou preferenční daňovou politiku pro nákup vozidel NEV do konce roku 2027.

Jednotlivé regiony také na konci loňského roku konkretizovaly konkrétní pobídková opatření. Su-čou v provincii Ťiang-su zavedlo politiku dotací v digitálních jüanech pro zájemce o koupi automobilu, kdy poskytlo dotaci 4000 jüanů (cca 563,40 USD) kupujícím, kteří si pořizují vozidla v ceně od 200 000 jüanů do 300 000 jüanů, a dotaci 6000 jüanů těm, kteří si pořizují vozidla v ceně nad 300 000 jüanů.

Znalci tohoto odvětví očekávají, že v letech 2024 a 2025 budou mít čínští výrobci NEV větší konkurenci vzhledem k intenzivnímu harmonogramu uvádění modelů vozidel na trh a zrychlenému tempu obměny výrobků v tomto odvětví.

»Rok 2024 by mohl být pro čínský průmysl NEV klíčový, jelikož by mohl i nadále rozšiřovat svou přítomnost na globální scéně a být hnací silou ekonomického a sociálního rozvoje,« řekl Čang Jung-wej.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy