Čínský průmysl NEV nabírá obrátky pro zelenější a chytřejší budoucnost

Čínský sektor vozidel na nové energie (NEV) dosáhl milníku, když poprvé překonal tržní podíl automobilů s pohonem na fosilní paliva a urychlil tak cestu k ekologičtější a inteligentnější budoucnosti.

Podle údajů zveřejněných Čínskou asociací prodejců automobilů dosáhl maloobchodní prodej vozidel NEV v červenci v celé zemi 878 000 kusů, což představuje 51,1 % celkového trhu.

Podle analytiků jde o historický okamžik nejen pro transformaci automobilového průmyslu v zemi, ale také pro celosvětový posun k ekologické dopravě.

»Je to začátek ‚kvalitativní změny‘ na trhu NEV,« řekl Čeng Jün, vedoucí asijského oddělení automobilového průmyslu poradenské společnosti Roland Berger.

Podíl vozidel NEV na čínském trhu byl v roce 2015 jen něco málo nad 1 %, ale v následujících letech prudce vzrostl díky urychlenému přechodu ekonomiky na ekologickou. Míra rozšíření na trhu přesahující 50 % znamenala solidní krok ke splnění vládního cíle, aby se elektromobily staly hlavním předmětem prodeje nových automobilů do roku 2035.

Rostoucí atraktivita

Odborníci z odvětví přičítají popularitu vozidel NEV různým faktorům, od příznivých vládních opatření až po podnikové inovace.

Tradiční výrobci automobilů, jako je BYD, se rychle chopili elektromobilních a digitálních technologií, zatímco další technologické firmy, včetně Xiaomi, se rovněž snaží prosadit v automobilovém sektoru. Pokrok v klíčových technologiích od baterií po inteligentní systémy a vytvoření efektivního a spolehlivého průmyslového řetězce dále zvýšily konkurenceschopnost čínských NEV.

Bill Russo, zakladatel a generální ředitel společnosti Automobility Limited, poznamenal, že dotace a pobídky zpočátku podnítily zájem spotřebitelů o NEV, ale nyní jsou spotřebitelé vedeni mnohem rozmanitějšími důvody.

Nové modely NEV v Číně nabízejí technicky zdatným uživatelům lepší zážitky než dříve, a to díky vylepšeným technologickým funkcím, nižším nákladům na údržbu, delšímu dojezdu a lepšímu výkonu.

Rychlé rozšíření nabíjecí infrastruktury v Číně také zmírnilo obavy řidičů z dojezdu. Celkový počet nabíjecích stojanů stoupl o 54 % oproti stavu před rokem a do konce června letošního roku dosáhl 10,24 milionu.

»Hlavním faktorem, který podporuje prodej domácích vozidel NEV, je spíše poptávka než politika,« uvedl Liou Ťia, analytik pro elektroniku a automobilový průmysl společnosti Nomura Orient International Securities.

V červenci se prodej NEV v zemi meziročně zvýšil o 36,9 %, zatímco prodej vozidel na tradiční paliva klesl o 26 %.

Globální tlak

Vzhledem k tomu, že Čína je největším světovým trhem s automobily, může tento posun změnit odvětví z celosvětového hlediska.

»Rychlý rozvoj čínských vozidel NEV pomůže podpořit globální proces elektrifikace,« řekl Liou.

Technologicky vyspělé a nákladově efektivní vozy NEV z Číny jsou v různých zemích dobře přijímány a přispívají k lokálnímu přechodu na zelenou energii a čínské automobilky také posílily globální tlak výstavbou montážních linek a závodů na výrobu baterií v zahraničí.

»Přestože se elektromobilům na zámořských trzích letos nedařilo podle očekávání, zahraniční automobilky, například japonské a evropské, přesto zvýšily své investice do NEV v očekávání velkých budoucích změn,« uvedl Liou.

Zpráva Mezinárodní energetické agentury ukázala, že elektrické automobily, které odkazují jak na bateriové elektromobily, tak na plug-in hybridní automobily, budou v roce 2023 tvořit přibližně 18 % všech celosvětově prodaných automobilů, což je nárůst oproti 14 % v roce 2022 a pouhým 2 % v roce 2018. »Tyto trendy naznačují, že růst zůstává silný, protože trhy s elektromobily dozrávají,« uvádí se ve zprávě.

Automobilový průmysl se na celosvětové spotřebě energie podílí 20 procenty, takže jeho strukturální změny jsou pokročilým ukazatelem energetických změn v celé ekonomice, uvedl Wang Chung-lin, odborný pracovník Čínské akademie finančního výzkumu na Šanghajské univerzitě Jiaotong.

»Rostoucí průmysl NEV zcela mění automobilový průmysl a také krajinu celého výrobního sektoru na celém světě,« řekl Wang.

Cesta vpřed

Navzdory slibným vyhlídkám čelí čínské NEV stále překážkám v podobě obchodního protekcionismu.

Spojené státy a Evropská unie (EU) letos zavedly na čínské elektromobily přehnaně vysoká dodatečná cla. V reakci na to Čína 9. srpna napadla opatření EU u Světové obchodní organizace (WTO), a to v návaznosti na podobný krok proti diskriminační politice v rámci amerického zákona o snížení inflace z března.

Náměstek čínského ministra financí Liao Min uvedl, že ochranářská opatření v oblasti obchodu nemohou řešit podstatné problémy. Odborníci také tvrdí, že takováto restriktivní politika bude pouze brzdit rozvoj odvětví NEV a narušovat reakci na změnu klimatu.

»Trend doby vyžaduje rychlý posun směrem k elektrifikaci a inteligenci v automobilovém průmyslu,« řekl Cchuej Tung-šu, generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů. »S integrací technologií internetu a umělé inteligence do vozidel se otevřou nové možnosti.«

Čínské automobilky zrychlují svůj inteligentní pohon. Společnost BYD uzavřela partnerství se společností Uber, aby na klíčových světových trzích nasadila 100 000 nových elektromobilů, a společnost Baidu intenzivně testuje služby robotaxi ve městech včetně Pekingu, Wu-chanu, Čchung-čchingu, Šen-čenu a Šanghaje.

Zatímco první fáze automobilové technologické revoluce se zaměřila na elektrifikaci, druhá fáze se soustředí na inteligentní technologie, uvedl Chan Čao, ředitel technologického oddělení Čínské asociace výrobců automobilů.

Národní komise pro rozvoj a reformy předpověděla, že do roku 2025 dosáhne počet inteligentních vozidel v Číně 28 milionů, přičemž míra jejich rozšíření bude činit 82 %. Do roku 2030 by se měl tento počet zvýšit na 38 milionů, přičemž míra rozšíření vzroste na 95 procent.

»Integrace vozidel NEV s inteligentními systémy vytvoří bezpečnější, efektivnější a ekologičtější dopravní ekosystém, od autonomního řízení až po propojení vozidel do sítě a inteligentní nabíjení,« uvedl Wang.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy