Čínské vysokorychlostní vlaky pokračují v inovacích

Během týdenního svátku státního svátku, který končí v pondělí, se čínská vysokorychlostní železniční nádraží často hemžila davy lidí. Některé cestující bylo možné vidět spořádaně seřazené ve frontě při přípravě na nástup, zatímco jiné bylo možné spatřit, jak při čekání na výzvu k nástupu prohlížejí své chytré telefony nebo používají notebooky.

Železniční sektor v zemi zažil v pondělí nárůst počtu cestujících, kteří se vraceli domů z prázdninových destinací.

V pondělí bylo v provozu celkem 13 103 vlaků, včetně 1705 posilových vlaků, které byly naplánovány tak, aby uspokojily značnou poptávku. Podle společnosti China State Railway Group Co., Ltd. to znamenalo historicky nejvyšší provozní vytížení za jediný den.

Čína vybudovala největší vysokorychlostní železniční síť na světě, aby uspokojila rostoucí poptávku lidí po pohodlném a komfortním cestování.

Celková provozní délka čínské vysokorychlostní železniční sítě přesáhla 45 000 kilometrů, přičemž vysokorychlostní vlaky Fuxing jezdí v 31 regionech na úrovni provincií po celé zemi.

Tento rostoucí objem železniční dopravy je podporován inovacemi a vysoce kvalitním vývojem týkajícím se čínských železničních tranzitních zařízení. Za zmínku stojí, že projekt vysokorychlostního vlaku Fuxing získal v červnu 2024 státní cenu za vědecký a technologický pokrok.

Letecký snímek pořízený 4. ledna 2023 ukazuje vysokorychlostní vlaky  v depu společnosti CRRC Qingdao Sifang Co., Ltd. v Čching-tao ve východočínské provincii Šan-tung. FOTO – Xinhua/Li Ziheng

Čínské železniční inovace

Kdysi dávno dominoval v cestovních vzpomínkách mnoha Číňanů pomalý vlak s charakteristickou zelenou barvou.

Od roku 2008, kdy byla uvedena do provozu meziměstská železnice Peking-Tianjin s konstrukční rychlostí 350 km za hodinu, funguje v druhé největší ekonomice světa efektivně rychle se rozšiřující moderní vysokorychlostní železniční síť.

Nyní trvá cesta z Hongkongu na jihu Číny do Pekingu na severu vysokorychlostní železnicí jen něco málo přes osm hodin, podělil se letos v dubnu na své sociální síti kanadský cestující s uživatelským jménem Xiaohongshu Lao Han a zároveň dodal, že se mu během cesty líbily různé výhledy z jihu na sever.

Dříve vlaku spojujícímu obě města trvala jednosměrná cesta více než 24 hodin.

Takový železniční zážitek se neomezuje pouze na cestu Hongkong-Peking, po celé zemi jezdí mnoho vysokorychlostních vlaků, které dosahují maximální rychlosti 350 kilometrů za hodinu. Společnost CRRC Changchun Railway Vehicles Co., Ltd. v Čchang-čchunu v severovýchodní čínské provincii Ťi-lin, jeden z hlavních čínských podniků vyrábějících železniční tranzitní zařízení, dlouhodobě přispívá ke zrychlení cestování po železnici v zemi.

Od devadesátých let minulého století se v Číně opakovaně a významně zvyšuje rychlost železniční dopravy, přičemž společnost CRRC Changchun Railway Vehicles zavedla řadu modernizovaných a inovativních výrobků, které toto zrychlení podporují svým vybavením.

Tato společnost zejména vyrobila první čínský vlak metra a první skupinu vysokorychlostních vlaků. V továrnách společnosti CRRC Changchun Railway Vehicles byl také vyroben první vlak metra z hliníkové slitiny v zemi, vlak metra z nerezové oceli, jednokolejný vlak, nízkopodlažní lehké kolejové vozidlo, lineární elektrická lokomotiva a automatický vlak metra.

V červenci 2024 společnost představila vysokorychlostní vestavěný podvozek, který dokáže uspokojit potřeby elektrických vícenásobných vlaků (EMU) rychlostí 400 km za hodinu.

Vysokorychlostní vestavěný podvozek slouží jako pojezdový systém a jedna ze základních součástí kolejových vozidel. »Funguje jako nohy vlaku EMU,« vysvětlil Zhou Dianmai, vedoucí inženýr společnosti CRRC Changchun Railway Vehicles. Vlak vybavený takovým podvozkem může jet rychleji a stabilněji a zároveň produkuje méně hluku.

V porovnání s tradičními externími podvozky snižuje vestavěný podvozek hmotnost vlaku o 20 procent – což může snížit spotřebu energie během provozu vozidla o 15 procent, snížit opotřebení kol a kolejnic přibližně o 30 procent a snížit hlučnost kol a kolejnic přibližně o dva decibely. Kromě toho se náklady na údržbu během celého životního cyklu sníží přibližně o 15 procent. Očekává se, že tento výrobek usnadní ekologickou a energeticky úspornou transformaci vlaků EMU.

Na výrobní lince podvozků EMU společnosti CRRC Changchun Railway Vehicles je platforma pro analýzu velkých dat vybavena klíčovými informacemi, jako jsou náklady na řízení a spotřeba zdrojů. Prostřednictvím zpracování dat v reálném čase může tato platforma generovat návrhy na design výrobků a řízení.

»Platforma pro analýzu velkých dat zvýšila míru využití zařízení o 10 procent a snížila náklady na provoz a řízení o 10 procent,« uvedl Zhu Yan, zástupce hlavního konstruktéra rychlovlaku Fuxing ve společnosti CRRC Changchun Railway Vehicles. Celkové průměrné roční náklady se snížily o více než 5 milionů jüanů (asi 700 830 amerických dolarů).

Díky učení se z pokročilých zahraničních zkušeností a přizpůsobení se jedinečným čínským podmínkám dosáhla společnost jak klíčových technologií týkajících se zařízení pro železniční dopravu, tak schopností, pokud jde o výzkum a vývoj a výrobu plnohodnotných vlaků EMU.

Dne 21. března 2024 uskutečnil první městský vlak na vodíkový pohon na světě, který nezávisle vyvinula společnost CRRC Changchun Railway Vehicles, svou první rychlostní zkušební jízdu. Dříve se takové kombinace vodíkové energie a zařízení pro železniční dopravu nepodařilo dosáhnout.

Při jízdě rychlostí 160 kilometrů za hodinu při plném zatížení spotřeboval vlak pouze pět KWh energie na kilometr, přičemž údaje z měření jednotlivých systémů potvrdily stabilitu během testu.

Doposud se společnosti CRRC Changchun Railway Vehicles podařilo vybudovat devět produktových platforem s pokročilými EMU, vlaky metra a vlaky maglev, které pokrývají možnosti výzkumu a vývoje, pokud jde o plnohodnotné typy a plnohodnotné varianty produktů pro železniční tranzit.

Cestující pózují pro fotografie s vysokorychlostním elektrickým motorovým vlakem (EMU) vysokorychlostní železnice Jakarta-Bandung na nástupišti stanice Halim v indonéské Jakartě 17. dubna 2024. FOTO – Xinhua/Xu Qin

Vítejte na palubě čínských vlaků

Čínské vysokorychlostní vlaky, které jsou úspěšným příkladem nezávislé inovace, jsou nyní považovány za čínskou „vizitku“ a jsou vítány po celém světě.

Indonéská vysokorychlostní železnice (HSR) Jakarta-Bandung zaznamenala v červenci 2024, že od zahájení komerčního provozu 17. října 2023 přepravila 4 miliony cestujících. Indonéští strojvedoucí úspěšně provozují vlaky obsluhující HSR rychlostí 350 kilometrů za hodinu.

Jedná se o první zámořský projekt vysokorychlostní železnice plně využívající čínské železniční systémy, technologie a průmyslové komponenty.

Čínská akademie železničních věd (CARS) prováděla dohled a konzultace týkající se této vysokorychlostní železnice a poskytovala podporu v oblastech, jako je kontrola kvality na místě, revize výkresů a technický výzkum.

Vysokorychlostní železnice o délce 142,3 km zkrátila cestu mezi hlavním městem Indonésie Jakartou a Bandungem, známým turistickým městem, na pouhých 40 minut.

Mezitím byl v prosinci 2021 zahájen provoz přelomového projektu vysoce kvalitní spolupráce v rámci Pásu a cesty, a to železnice Čína-Laos.

»Před otevřením železnice Čína-Laos mi cesta z Vientiane do Mongly trvala dva dny autem,« řekl jeden z laoských cestujících. »Nyní mi to trvá asi pět hodin vlakem, což je velmi rychlé a pohodlné.«

Další projekt postavený v Číně, vysokorychlostní železnice Bělehrad-Novi Sad, přepravil od zahájení provozu v roce 2022 mezi dvěma největšími srbskými městy téměř 8,8 milionu lidí.

Na Třetím fóru pro mezinárodní spolupráci na trase Pásmo a stezka v říjnu 2023 podepsala společnost CRRC Changchun Railway Vehicles se Srbskem kupní smlouvu na zavedení čínských rychlovlaků do této východoevropské země.

Na základě vyspělé a spolehlivé technické platformy jsou design i výroba vlaků přizpůsobeny místním železničním podmínkám a technickým specifikacím.

V posledních letech byly výrobky společnosti CRRC Changchun Railway Vehicles vyvezeny do 23 zemí a regionů. Exportní obchodní model společnosti v současné době pokrývá celý životní cyklus servisu vozidel a společnost založila 11 poboček a dceřiných společností po celém světě.

»Čínské vysokorychlostní vlaky se vyznačují vysokou úrovní vědy a techniky, silným vlivem značky a prosperujícími inovacemi,« uvedl Tao Guidong, vědecký pracovník společnosti CRRC.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy