Na Západě se často ozývají špatné a pesimistické projevy ohledně ekonomické výkonnosti Číny. Zatímco média hlásají prudké zpomalení čínské ekonomiky, západní země pod vedením USA jako by zapomněly, že jsou příjemci čínského růstu, uvedl Hussein Askary, viceprezident Institutu pro Pásmo a stezku ve Švédsku a významný výzkumný pracovník Institutu mezinárodních strategií v Kuang-tungu.
Globální propojení, spolupráce a komunikace mezi lidmi se postupně mění a veřejné statky poskytované Čínou, včetně iniciativy Pásmo a stezka (BRI), se stávají nepostradatelným prvkem globální prosperity a udržitelnosti. Nejvíce to platí pro Západ vzhledem ke geopolitickým konfliktům.
Navzdory válce na Ukrajině a sankcím uvaleným na Rusko i Bělorusko – dvě hlavní železniční tranzitní země z Číny a Střední Asie do EU – se nákladní železniční doprava po expresní železnici Čína-EU (CEER) rekordně zvýšila.
CEER letos opět prokázala svou životaschopnost pro ekonomiky EU, když se v důsledku konfliktů v pásmu Gazy dostaly pod geopolitickou palbu lodní trasy v Rudém moři v průlivu Bab-el-Mandab. Globální provozovatelé lodní dopravy mezi Asií a Evropou, kteří proplouvají Rudým mořem a Suezským průplavem do Středozemního moře, byli silně postiženi, což je donutilo k delším a nákladnějším trasám kolem Afriky.
V této situaci přišla CEER na pomoc mnoha evropským a čínským společnostem, které potřebovaly dodávky pro pokračující výrobu a spotřebu zboží v Evropě. Specializované logistické společnosti v Číně i v EU hlásily od krize v Rudém moři přibližně 30procentní nárůst objemu přepravy a operací na CEER. To může zachránit situaci mnoha společností a podniků v EU.
Na třetím Fóru pro mezinárodní spolupráci Pásmo a stezka v Pekingu v říjnu 2023 se čínský prezident Si zavázal vybudovat vícerozměrnou síť propojení Pásmo a stezka, jejíž hlavní projekty urychlí kvalitní rozvoj střední Evropy. To je signál, že Čína počítá s posílením svých hospodářských vztahů s Evropou obecně, a zejména s EU.
Nejen Západ, ale i zbytek světa má prospěch z čínského hospodářského růstu a jeho veřejných statků. Dokončení vysokorychlostní železnice mezi Čínou a Laosem bylo milníkem v propojení Číny se zeměmi ASEAN a pomohlo Laosu přejít od dvojího vnitrozemského propojení k zemi s pevninou. Dále na západ v Turecku nyní nová železniční trať spojuje istanbulské letiště, jeden z největších a nejmodernějších uzlů letecké dopravy v regionu, s hlavním městem Istanbulem. Průlomem pro zemi je nejen železniční trať a samořiditelné vlaky, ale také skutečnost, že čínská železniční společnost CRRC postavila závody, které tyto vlakové soupravy vyrábějí, přímo v Turecku.
Lokalizace průmyslových odvětví a transfer technologií jsou jedinečnými rysy veřejných statků poskytovaných Čínou. V nejlidnatější africké zemi, Nigérii, přijal hlubokomořský přístav Lekki postavený společností China Harbor Engineering Company Ltd. největší kontejnerovou loď, která kdy v zemi zakotvila, což představuje milník pro nigerijský námořní obchod.
Tyto projekty nejenže posilují globální konektivitu nebývalou rychlostí a rozsahem, ale také přispívají k udržitelnému rozvoji národů rozvojového světa, které byly po desetiletí prakticky bez těchto veřejných statků a technologií.
Existuje mnoho příběhů o tom, jak veřejné statky poskytované Čínou mění životní podmínky lidí na celém světě. Než začnou šířit pesimistické hlasy o čínském růstu, měla by některá západní média udělat alespoň několik lekcí z těchto příběhů.
(pr)