Čína pořádáním třetího ročníku veletrhu China International Consumer Products Expo (CICPE) pokračuje v zpřístupňování svého supervelkého trhu, což vnáší silný impuls do globální spotřeby a obchodní prosperity i do oživení světové ekonomiky, uvedl japonský odborník na obchodní problematiku.
Veletrh se konal v době, kdy se současná světová ekonomika potýká s rostoucí nejistotou, s rostoucím jednostranným přístupem a protekcionismem a kdy mnoho zemí vstoupilo do cyklu zvyšování úrokových sazeb, uvedl v nedávném rozhovoru pro agenturu Xinhua Juki Izumikawa, představitel Japonské asociace pro podporu mezinárodního obchodu.
Takovýto komplexní obchodní veletrh, který podporuje rozvoj obchodu, je důkazem postoje Číny k dalšímu otvírání se světu, což je hnací silou pro oživení světové ekonomiky a obchodu, uvedl odborník na obchodní problematiku.
Čína zůstává druhým největším spotřebitelským trhem na světě a její maloobchodní tržby za spotřební zboží dosáhnou v roce 2022 výše 44 bilionů jüanů. Již čtrnáctým rokem po sobě byla druhým největším dovozním trhem na světě.
Čína je pro Japonsko největším obchodním partnerem, exportním trhem a zdrojem dovozu, uvedl Izumikawa a zdůraznil, že je nezbytné, aby obě země posilovaly spolupráci.
Obchod s Čínou je obzvláště důležitý v době, kdy se Japonsko potýká s prudkým růstem cen a slabou domácí poptávkou, poznamenal expert.
Zatímco letos si obě země připomínají 45. výročí podpisu čínsko-japonské Smlouvy o míru a přátelství a čínských reforem a otevření, svět je svědkem růstu čínské spotřeby, která je diverzifikovaná, individualizovaná a specializovaná, uvedl Izumikawa.
Trendy, jako je neustálé rozrůstání se střední příjmové skupiny, skutečně mění podobu čínského spotřebitelského trhu, poznamenal s odkazem na zprávu společnosti McKinsey o čínském spotřebitelském trhu v roce 2023.
»Čínský spotřebitelský trh zaznamenal modernizaci, má bohatý sortiment spotřebního zboží a zvyšuje se poptávka spotřebitelů po vysoce kvalitních výrobcích,« uvedl odborník a vyzval japonské podniky, aby pokračovaly ve vývoji nových výrobků přizpůsobených poptávce čínských spotřebitelů, což by podpořilo inovace.
Izumikawa, který považuje nakupování přes internet v Číně za velmi populární, uvedl, že veletrh je příležitostí pro japonské společnosti, jak dále prozkoumat čínský trh v souvislosti s měnícími se zvyky čínských spotřebitelů.
»Zatímco japonské firmy mohou vystavovat své výrobky na místě, po skončení veletrhu mohou pokračovat v prodeji zboží online,« řekl.
V počátcích reforem a otevírání trhu japonské firmy investovaly a zakládaly v Číně továrny, aby zde vyráběly levné a kvalitní zboží a prodávaly je do jiných zemí, připomněl Izumikawa.
V současnosti však japonské společnosti sledují obrovský čínský trh a špičkové talenty, poznamenal.
(Xinhua)