Pařížský autosalon 2024 byl ukončen v neděli a výrobci elektromobilů (EV) z Číny, Evropy a Spojených států představili své nejnovější modely, zatímco konkurence na globálním trhu s elektromobily sílí.
Automobilky z těchto regionů vystavovaly své vozy vedle sebe, což návštěvníkům umožnilo porovnat technologie, ceny a kvalitu z první ruky.
»Lidé jsou připraveni bojovat proti klimatickým změnám a jezdit v elektromobilech, ale ne za každou cenu,« řekl Serge Gachot, ředitel Pařížského autosalonu, přičemž zdůraznil, že ceny jsou hlavním problémem.
Dodal, že čínští výrobci využívají inovace k tomu, aby snížili náklady, což z nich dělá celosvětově obávané konkurenty.
Navzdory probíhajícím obchodním třenicím a obavám z možných cel na dovážené čínské elektromobily převážila poptávka po cenově dostupných a kvalitních elektromobilech nad ochranářskými tendencemi. Testovací jízdy čínských modelů byly mezi evropskými návštěvníky populární a mnozí chválili jejich pokročilé funkce a dobrý poměr ceny a výkonu.
Nákladová konkurenceschopnost
Několik významných evropských automobilek představilo levné elektromobily, které podle analytiků reagují na nákladovou konkurenceschopnost čínských soupeřů. Francouzská automobilka Renault představila svůj elektrický prototyp Twingo E-Tech, který má být uveden na trh v roce 2026 s cenou pod 20 000 eur (21 748 dolarů).
Renault také předvedl své elektrické modely R4 a R5, zatímco jeho značka Dacia propagovala model Spring, jehož cena se má pohybovat pod 20 000 eur (21 748 dolarů). BMW představilo cenově dostupné modely MINI, včetně verze vyrobené v Číně, vedle prémiových variant, jako je pětidveřový Aceman.
Data výzkumné firmy JATO ukazují, že průměrná maloobchodní cena bateriového elektromobilu v Číně byla v první polovině roku 2023 kolem 31 000 eur (33 710 dolarů), zatímco v Evropě činila 66 000 eur (71 770 dolarů) a ve Spojených státech 68 000 eur (73 945 dolarů).
Zatímco evropští výrobci pracují na snižování cen, čínští výrobci elektromobilů si získávají pozornost díky svým špičkovým technologiím, vysoce kvalitním vozům a luxusním interiérům nabízeným za konkurenceschopnější ceny. Jedním z vrcholných momentů autosalonu byl model AITO 9, který během 38 dnů ujel 15 000 kilometrů z Chongqingu do Paříže, přičemž projel 12 zemí.
Maxime, 15letý francouzský návštěvník, obdivoval design vozu a jeho špičkové zábavní systémy. »Auto působí jako svět technologií. Mohl bych tu spát celý den,« řekl.
Na stánku BYD byla další návštěvnice jménem Vanessa obzvlášť ohromena luxusním SUV Yangwang U8 a modelem Sealion 7. Uvedla, že dříve řídila Renault, ale po zhlédnutí čínských elektromobilů konstatovala, že tyto vozy nabízejí lepší kvalitu, pokročilejší technologie a stylovější interiéry než evropské modely ve stejné cenové kategorii.
Spolupráce místo konkurence
Navzdory geopolitickým rizikům mnoho automobilových výrobců zdůraznilo význam přeshraniční spolupráce na stále konkurenčnějším trhu. Pařížský autosalon poskytl platformu pro výměnu myšlenek a prozkoumání partnerství.
V posledních letech se spolupráce mezi čínskými a západními společnostmi rozšířila. Tesla má svou šanghajskou Gigafactory, která se stala globálním výrobním centrem, zatímco Dacia Spring od Renaultu, vyvinutá v Číně, patří mezi nejprodávanější vozy v Evropě.
Na autosalonu představila společnost Leapmotor ve spolupráci se Stellantis kompaktní elektrické SUV B10, které bude vyráběno v Polsku pro evropské zákazníky.
Generální ředitel Stellantis Carlos Tavares uvedl, že globální automobilový průmysl má ze spolupráce užitek, a zdůraznil velkou poptávku po cenově dostupných, kvalitních elektromobilech a to, jak jejich partnerství pomůže tuto poptávku uspokojit.
Generální ředitel Leapmotor International Xin Tianshu poznamenal, že tato spolupráce využívá silné stránky obou firem. „Leapmotor přináší technologické a nákladové výhody, zatímco Stellantis nabízí globální prodejní a výrobní kapacity,“ řekl.
»Tato premiéra zdůrazňuje rychlý růst společnosti Leapmotor v Evropě, kde má již více než 200 prodejců ve 13 trzích a cílem je dosáhnout 500 prodejních míst do roku 2025,« uvedla společnost Leapmotor.
Nicolas Caillault, generální ředitel společnosti Car East France a prodejce čínské značky Hongqi, zdůraznil klíčovou roli mezinárodní spolupráce. »Spojené státy potřebují Čínu a Evropa potřebuje Čínu. Je pro nás nutné spolupracovat,« řekl.
(Xinhua)