V přístavu v Šen-čenu v jihočínské provincii Kuang-tung byla v pondělí slavnostně zahájena první plavba lodi BYD EXPLORER NO.1, která byla pronajata čínské automobilce BYD.
S více než 5000 vozidly na nové energie (NEV) na palubě se loď vydá do přístavů Vlissingen v Nizozemsku a Bremerhaven v Německu. Jedná se o první plavidlo ve flotile společnosti BYD, která se tak připojila k řadě čínských výrobců automobilů, kteří urychlují vývoz automobilů provozováním vlastních lodí.
Podle společnosti China International Marine Containers (Group) Co., Ltd. (CIMC) byla loď postavena společností CIMC Raffles, dceřinou společností CIMC, pro mezinárodní společnost Zodiac Maritime, která se zabývá správou lodí, a byla pronajata společnosti BYD.
Plavidlo bylo v úterý dodáno na stavební základnu v Lung-kchou ve východočínské provincii Šan-tung a poté odplulo do přístavu Jen-tchaj, aby tam naložilo první várku 1389 vozidel NEV. V neděli loď dorazila do Šen-čenu a byla naložena druhou várkou přibližně 4000 vozidel NEV.
Podle čínské Generální celní správy se vývoz automobilů z Číny v roce 2023 vyšplhal na 5,22 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o 57,4 %.
S tím, jak čínský automobilový průmysl vstupuje do nové éry exportu, se výrobci vozidel potýkají s problémy, jako jsou rostoucí poplatky za přepravu, omezené přepravní kapacity a intenzivní konkurence při boji o volné přepravní kapacity.
Z údajů globální výzkumné instituce Clarksons Research v oblasti námořní dopravy vyplývá, že od srpna 2020 do konce listopadu 2023 se roční sazba za pronájem čistě automobilového a kamionového plavidla (PCTC) s kapacitou 6500 vozových jednotek (CEU) vyšplhala z 10 000 amerických dolarů za den na 115 000 dolarů za den, což představuje více než desetinásobný nárůst.
Aby posílily vývoz automobilů, pustily se velké čínské automobilky, včetně BYD, Chery a SAIC, do zřizování vlastních flotil.
Zejména společnost Guangzhou Shipyard International Company Limited 23. ledna 2023 úspěšně realizovala objednávku na dvě PCTC BYD, zatímco skupina Chery následně oznámila plány na vytvoření své vlastní flotily lodí pro globální přepravu. Společnost Anji Logistics ze skupiny SAIC si v posledních dvou letech rovněž objednala u loděnice v Ťiang-nanu několik velkých přepravních lodí, z nichž každá překračuje kapacitu 7000 vozidel.
Celosvětový trh s automobilovou dopravou se v posledních letech nadále vyznačuje vysokou intenzitou, neboť automobilky v Japonsku, Korejské republice a dalších zemích mají s touto přepravní oblastí velmi silné vazby.
Podle údajů výzkumného ústavu China Merchants Bank představovala k listopadu 2021 celosvětová kapacita deseti největších přepravních společností zabývajících se přepravou automobilů – především z Japonska, Korejské republiky a evropských zemí – 59,42 % tržního podílu, přičemž přepravní kapacita firem z Japonska a Korejské republiky je většinou obsazena jejich domácími výrobci automobilů.
Dříve bylo postavení Číny jako významného vývozce automobilů omezené, což vedlo k minimálnímu důrazu na budování nezávislé přepravní flotily. V současné době má Čína 39 lodí pro přepravu automobilů s celkovou kapacitou 115 000 CEU, což podle společnosti Clarkson Research představuje pouze 2,8 % celosvětové přepravní kapacity.
S rozkvětem čínského loďařského průmyslu a prudkým nárůstem vývozu automobilů je stále patrnější trend, že čínské automobilky využívají k přepravě lodě vyrobené v zemi.
V současné době čínské loděnice realizují naprostou většinu nových zakázek na lodě pro přepravu automobilů na světě. Například společnost Guangzhou Shipyard International Company Limited má objednávky až do roku 2028.
Po dodání nových lodí čínské flotily výrazně zvýší svůj celosvětový podíl na kapacitě přepravců automobilů a očekává se, že se dostanou na čtvrté místo za Japonsko, Koreu a Norsko.
Odborníci z odvětví zdůrazňují, že dosažení vysoké nákladové efektivity je pro globální konkurenceschopnost čínských automobilů klíčové. Díky dlouhodobé spolupráci s výrobci automobilů mohou místní přepravní společnosti poskytovat konkurenceschopnější dopravní řešení.
Kromě toho má pro čínské výrobce automobilů strategický význam také zřizování lodních flotil, které zajistí bezpečnost a stabilitu dodavatelského řetězce.
Sie Siao-wen, odborník z Čínské asociace pro komunikace a dopravu, poznamenává, že akvizice lodí automobilkami symbolizuje neustálý rozvoj a internacionalizaci čínského automobilového průmyslu.
»Pro výrobce automobilů může nákup lodí zajistit stabilitu exportního podnikání, snížit náklady na dopravu a zajistit, aby byly výrobky dodány zahraničním zákazníkům včas,« uvedl Sie.
Čchen Ťia, výzkumný pracovník na čínské univerzitě Renmin, se domnívá, že námořní flotily čínských výrobců automobilů jsou připraveny prolomit dlouholetý monopol zahraničních přepravních společností na klíčových trasách a trzích a položit tak pevnější základ pro globální směřování čínských výrobců automobilů.
(Xinhua)