Čínou postavený most podporuje růst místních podniků v Chorvatsku

Od svého otevření v červenci 2022 v Chorvatsku významně podpořil místní podnikání Číňany postavený Pelješacký most, vytvořil nové ekonomické příležitosti a umožnil plynulejší dopravu na pobřeží Jaderského moře.

Most dlouhý 2,4 km spojuje chorvatskou pevninu s poloostrovem Pelješac na jižním pobřeží Jaderského moře a byl postaven konsorciem čínských podniků vedeným společností China Road and Bridge Corporation (CRBC).

Přinesl příležitosti místním podnikům, například vinařství Dingac-Skaramuca, které se nachází 20 minut jízdy od mostu. Obchodní ředitel vinařství Branimir Andjelić řekl agentuře Xinhua: »Vinařství a vinotéky navštěvuje spousta Číňanů.«

Dodal, že hlavní produkt vinařství, Dingac, zaznamenal na čínském trhu prudký nárůst prodeje od doby, kdy byl most postaven. V loňském roce se v Číně prodalo celkem 1000 lahví a v roce 2024 by toto číslo mohlo dosáhnout 3000 lahví. Dlouhodobým cílem vinařství je prodat v Číně 20 000 lahví.

»V Číně vidím velký potenciál, protože naše vinice a sklep navštívilo mnoho čínských hostů a partnerů,« řekl Andjelić.

Auto na Pelješackém mostě v chorvatské Komarně 26. července 2024. FOTO – Xinhua/Li Xuejun

Místní obyvatelka Josipa Borovićová pracovala čtyři roky na projektu Pelješackého mostu. Říká: »Bylo mi ctí a potěšením pracovat na tomto projektu.« Dodala, že to v ní zanechalo »nezapomenutelné vzpomínky«.

Borovičová byla nezaměstnaná, když se v roce 2018 ucházela o práci v oddělení lidských zdrojů projektu Pelješacký most.

»Od samého začátku to bylo (…) úžasné prostředí a vlastně se mi s nimi pracovalo snadno. Velmi rychle jsme si padli do oka a bez ohledu na jazykovou a kulturní bariéru se nám spolupracovalo výborně,« uvedla Borovićová, která později přešla do administrativního oddělení až do ukončení projektu v červenci 2022.

Čínský tým byl podle ní pracovitý a efektivní, což umožnilo dokončit projekt v plánovaném termínu navzdory pandemii covid-19. Předtím se i bez pandemie uskutečnilo několik neúspěšných pokusů o stavbu mostu.

»Cítím se hrdá a vděčná, že jsem měla možnost spolupracovat s čínským týmem a přispět malou měrou k realizaci projektu,« řekla Borovićová a zdůraznila »významnou roli«, kterou most hraje při podpoře cestovního ruchu, dopravy, logistiky a dalších ekonomických aktivit v jižním Chorvatsku.

Podle manažera CRBC Lu Šeng-weje bylo na projektu Pelješackého mostu zaměstnáno více než 250 místních lidí, 18 projekčních poradenských společností, 45 stavebních firem z Evropské unie (EU) a 112 dodavatelů zařízení a materiálu z Chorvatska, Německa, Polska a dalších zemí.

Za dva roky od otevření mostu po něm projelo již téměř pět milionů vozidel.

Most také znamená, že turisté a řidiči logistických firem již nemusí do Dubrovníku, Korčuly a dalších měst na jihu Chorvatska zajíždět přes Neumský koridor v Bosně a Hercegovině, ani se potýkat s těžkopádnými vstupními a výstupními procedurami a dlouhými frontami.

Podle čínského velvyslance v Chorvatsku Čchi Čchien-ťina je Pelješacký most, významný infrastrukturní projekt v rámci Čínou navrhované iniciativy Pásmo a stezka (BRI), příkladem vzájemně výhodné spolupráce mezi Čínou, Chorvatskem a EU.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy