Generální ředitel německé automobilky BMW popsal Čínu jako svůj největší globální trh s »obrovským významem« a přední centrum technologií a inovací.
V nedávném rozhovoru pro agenturu Xinhua zdůraznil generální ředitel BMW Oliver Zipse roli Číny jako průkopníka v přijímání technologií a rozhodování o nákupech na základě inovací. »Chcete-li pochopit, co bude pohánět svět zítra, musíte předvídat, co se děje v Číně,« řekl.
BMW zřídilo své největší výzkumné a vývojové centrum mimo Německo právě v Číně. Společnost provozuje inovační základny v Pekingu, Šanghaji, Šen-jangu a Nankingu, které se zaměřují na vývoj vozidel, digitální služby, softwarové systémy a autonomní řízení.
Zipse ocenil čínskou strategii nových energetických vozidel (NEV) a popsal ji jako inkluzivní a pragmatickou. Tato strategie zahrnuje bateriová elektrická vozidla, plug-in hybridy a vozidla na palivové články. »Je orientovaná na výsledky a oproštěná od dogmat,« uvedl.
»Toto je nejslibnější a nejefektivnější způsob, jak zajistit, aby trh přijal elektromobilitu,« dodal Zipse. Zdůraznil také shodu mezi čínským přístupem a závazkem BMW k technologické otevřenosti, která zákazníkům nabízí široké spektrum řešení mobility.
Čínský trh NEV zaznamenal rychlý růst, přičemž prodeje dosáhly v roce 2023 9,5 milionu kusů a letos by měly dosáhnout 11,5 milionu, uvádí Čínská asociace výrobců automobilů.
BMW aktivně přispívá k tomuto růstu. Za první tři čtvrtletí letošního roku se prodeje jeho bateriových elektrických vozidel v Číně meziročně zvýšily téměř o 10 procent.
V dubnu BMW oznámilo další investici ve výši 20 miliard jüanů (2,74 miliardy amerických dolarů) na modernizaci svého výrobního závodu v Šen-jangu, svého největšího mimo Německo. Tato expanze cílí na výrobu NEV.
»Naše investice podtrhují náš dlouhodobý závazek vůči Číně a potenciál, který zde vidíme do budoucna,« uvedl Zipse. Výroba nové generace elektrických modelů BMW, nazývaných »Neue Klasse«, by měla v tomto závodě začít v roce 2026.
Při příležitosti 30. výročí BMW v Číně se Zipse zamyslel nad rostoucí přítomností společnosti v zemi a spoluprací s čínskými partnery, jako jsou CATL a univerzita Tsinghua, stejně jako s přibližně 500 místními dodavateli. »Jsme doma v Číně,« řekl.
Zipse také vyjádřil nesouhlas s rozhodnutím Evropské unie uvalit dodatečná cla na dovoz čínských elektromobilů. »Volný obchod byl – a vždy bude – naším vodítkem,« zdůraznil a varoval, že cla by mohla narušit globální obchodní modely a omezit nabídku elektromobilů v Evropě, což by nakonec bránilo snahám o dekarbonizaci.
Místo toho Zipse vyzval k posílení partnerství mezi evropskými a čínskými automobilkami. »Globální výzvy, jako jsou klimatické změny, lze řešit pouze společně. Vidím velký potenciál ve vytváření takových spoluprací napříč hranicemi a regiony,« uvedl.
(Xinhua)