Zkapalněný zemní plyn (LNG) v posledních týdnech razantně zdražuje, provozovatelé tankerů si v průměru účtují asi o 300 000 dolarů (7,5 milionu korun) za každý den přepravy. Pokud pak cestu naplánují s přihlédnutím k situaci na trhu a trefí se, mohou za den získat i půl milionu dolarů. Podle analytiků přitom sazby provozovatelů tankerů dál porostou, což prodraží LNG pro odběratele v Evropě, kde nyní kvůli kapacitním problémům čekají na vykládku desítky lodí.
Společnost Clarksons Securities odhadla, že průměrná sazba za přepravu LNG těmi nejefektivnějšími tankery se na konci září pohybovala kolem 313 000 USD za den. U méně efektivních lodí to bylo zhruba 277 000 USD za den.
»Dopravci LNG teď míří ke hvězdám. Příjmy za okamžitou přepravu dosáhly závratných výšin,« řekl analytik společnosti Clarksons Securities Frode Mörkedal. Obchodníci podle něj upozorňují, že majitelé tankerů teď vzhledem k situaci na trhu mohou využít i dalších možností, jak dosáhnout nejvyšších příjmů. »To znamená, že dostávají zaplaceno nejen za pravidelnou zpáteční cestu, ale i za cesty jednosměrné. Díky tomu pak může být příjem u základní zpáteční cesty až kolem 500 000 dolarů za den,« řekl Mörkedal.
V Evropské unii se LNG na celkovém dovozu zemního plynu ještě loni podílel asi z 20 procent, většina se dovážela ze Spojených států a dále z Kataru. Vzhledem k tomu, že EU se nyní snaží zcela zbavit závislosti na dovozu energií z Ruska, podíl LNG na dovozu plynu se v posledních měsících rychle zvyšuje.
Evropská komise (EK) uvádí, že EU disponuje rozsáhlou kapacitou na dovoz LNG. Na konci loňského roku dosahovala přibližně 157 miliard metrů krychlových ročně ve formě zpětné přeměny na plyn. To stačilo asi na 40 % celkové poptávky po plynu. Některé oblasti v jihovýchodní a ve střední Evropě a také v Pobaltí přitom mají k LNG horší přístup.
U pobřeží Španělska a některých dalších evropských zemí teď čekají desítky lodí s LNG, protože si u terminálů nedokážou zajistit místo k vykládce. Jak se Evropa odvrací od Ruska, nakupuje velké objemy LNG, hlavně v zámoří. Výrazně vyšší počet lodí, které připlouvají k evropským břehům, ale ukázal, že EU nemá dostatečnou kapacitu na zpětné zplynění zkapalněné suroviny. Terminály už pracují na maximum.
Důvodů, proč tankery nemohou začít s vykládkou, je ale více. »Nejdůležitější je nedostatečná kapacita terminálů, které zpět zplyňují LNG. Dovážený plyn již může být prodán, nebo může z nějakého důvodu cíleně vyčkávat na moři – například v očekávání růstu ceny, které se v Evropě během zimních měsíců čeká,« uvedl analytik společnosti XTB Jiří Tyleček.
Pokud se situace brzy nevyřeší, pak by se provozovatelé čekajících tankerů mohli začít poohlížet po jiných přístavech mimo Evropu, kde by lodě měly možnost náklad vyložit. »Nejedná se jen o problém Španělska, několik tankerů v současnosti vyčkává také u Velké Británie. Španělsko se však v tomto ohledu potýká s největšími problémy, protože má nejvyšší kapacitu terminálů a velmi omezené propojení se zbytkem Evropy nedává moc šancí, jak se přebytečného plynu zbavit,« doplnil Tyleček.
Letos mají vzniknout ještě další terminály, takže roční kapacita na dovoz LNG by se mohla do konce letošního roku v EU dostat zhruba na 184 mld. m3 ve formě zpětné přeměny na plyn. Kapacita tankeru je zhruba 100 milionů m3.
Dodejme ještě, že plyn pro americký trh je výrazně levnější, jeho cena se teď pohybuje kolem šesti dolarů za milion britských termálních jednotek (mmBtu). Cena pro evropský trh po přepočtu na tuto jednotku činí asi 34 USD/mmBtu.
(ici, čtk)