Protektivistické politiky ohrožují globální obchod a zatěžují námořní přepravní průmysl, varoval prezident skupiny Eurogate, německého provozovatele kontejnerových terminálů.
V nedávném rozhovoru pro agenturu Xinhua prezident Eurogate Michael Blach uvedl, že rostoucí geopolitické napětí a nepředvídatelná obchodní politika zhoršují dlouhodobé tlaky na námořní dopravu, včetně přechodu na čistší energie a přísnějších environmentálních regulací.
»Není pochyb o tom, že protekcionistické tendence sílí,« řekl Blach a vyjádřil obavy z celních hrozeb ze strany USA. Dodal, že taková opatření jsou »špatnou cestou«, a zdůraznil důležitost spolupráce a silného závazku k volnému obchodu.
Celní války by podle něj zvýšily náklady, snížily objemy obchodu a přesunuly dodavatelské řetězce do zahraničí, což by mohlo oslabit poptávku po námořní dopravě.
Dále zdůraznil, že globální obchod byl po desetiletí hnací silou ekonomické prosperity a posiloval mezinárodní vztahy. »Volný obchod nejen podpořil hospodářský růst, ale také přispěl k míru a stabilitě.«
Blach vyzval obchodní partnery po celém světě, aby hledali alternativy k celním bariérám a zajistili, že globální obchod bude nadále prosperovat.
Podle něj je příkladem mezinárodní spolupráce partnerství Eurogate s čínskými a německými společnostmi na zřízení přímé námořní trasy mezi čínským přístavem Ningbo-Zhoushan a Wilhelmshavenem, jediným hlubokovodním přístavem v Německu. Tato trasa, nazvaná »China-Europe Express«, je nejrychlejším námořním spojením mezi Evropou a čínskou deltou řeky Jang-c’-ťiang, přičemž první kontejnerová loď dorazila do Wilhelmshavenu 24. ledna.
Blach vyzdvihl efektivitu této trasy, která zkrátila dobu přepravy na pouhých 26 dní, což je přibližně o dva týdny méně než u tradičních tras. »Jsme spokojeni s naším dlouhodobým partnerstvím s přístavem Ningbo a věříme, že tato expresní služba zvýší objemy obchodu mezi Čínou a Evropou a podpoří obchodní aktivitu mezi oběma regiony,« uvedl.
Zatímco ocenil pevnou a trvalou spolupráci mezi německými a čínskými firmami v oblasti přístavů a námořní dopravy, prezident Eurogate zároveň uznal pozitivní roli čínsko-evropské železniční sítě spojující Čínu s evropskými zeměmi, jako je Německo, Polsko a Španělsko. Uvedl, že železniční doprava a námořní přeprava jsou »komplementární«.
»Jejich synergie umožňuje optimalizovaná intermodální řešení a zvyšuje celkovou efektivitu a odolnost napříč obchodním koridorem mezi Čínou a Evropou,« dodal.
S výhledem do budoucna Blach vyjádřil optimismus ohledně budoucnosti námořní logistiky mezi Evropou a Čínou. »Těšíme se na prohloubení komunikace a spolupráce s čínskými přístavy a technologickými společnostmi, na vzájemné učení a společný přínos k udržitelnému rozvoji globálního lodního průmyslu,« uzavřel.
(Xinhua)