Do Velké Británie se dostává stále více čínských automobilových značek, zejména značek elektromobilů (EV), a britští spotřebitelé jsou tomu otevřeni, řekl agentuře Xinhua jeden z předních představitelů britského automobilového průmyslu.
Pokud je obchod veden svobodně a spravedlivě, jsou přicházející čínské značky přínosem jak pro britské spotřebitele, tak pro průmysl, uvedl Mike Hawes, výkonný ředitel Společnosti výrobců a prodejců automobilů (SMMT). Příchod těchto značek na britský trh stimuluje konkurenci, která následně podporuje inovace, vysvětlil.
Britský trh byl vždy velmi otevřený a konkurenceschopný, řekl Hawes agentuře Xinhua. »To je důvod, proč nyní do Spojeného království přichází mnoho nových značek,« řekl.
Čína je jedním z největších světových trhů s automobily, stejně jako výrobců a exportérů automobilů, zdůraznil Hawes. Země rychle směřuje k výrobě a prodeji elektrických vozidel a disponuje takovými úsporami plynoucími z rozsahu, které jí pomohou konkurovat na mezinárodní úrovni.
Údaje Čínské asociace výrobců automobilů ukazují, že vývoz čínských vozidel na nové energie (NEV), včetně čistě elektrických i hybridních vozidel, se v roce 2023 vyšplhal o 77,6 % na více než 1,2 milionu kusů.
Spolupráce mezi Spojeným královstvím a Čínou v automobilovém průmyslu představuje způsob, jak sdílet investiční náklady a reagovat tak na největší výzvy globálního průmyslu, jako je elektrifikace a autonomní vozidla, uvedl Hawes.
Spolupráce také pomáhá identifikovat řešení a inovace z jiných částí světa. »Ve Velké Británii máme velmi úzké vztahy mezi průmyslem a akademickou sférou, a tak mnoho čínských značek již ve Velké Británii zřídilo svá výzkumná a vývojová centra,« dodal Hawes.
Hawes sice připustil, že kvůli politické a ekonomické nejistotě bylo ve Velké Británii v posledních pěti až šesti letech obtížné investovat, zdůraznil však, že britský automobilový průmysl vloni zaznamenal obrovské investice.
Podle SMMT se do průmyslu v roce 2023 nalilo 23,7 miliardy britských liber (asi 29 miliard amerických dolarů) investic, což je více než v předchozích sedmi letech dohromady.
Hawes uvedl, že toto »masivní vyjádření důvěry« připravilo zemi na přechod od spalovacích motorů k elektrickým vozidlům.
Soukromé spotřebitele ve Spojeném království však podle něj odrazují poměrně vysoké ceny elektromobilů. SMMT spolupracuje s vládou, aby se pokusila získat daňové úlevy pro soukromé spotřebitele.
Hawes rovněž vyzval k vybudování většího počtu veřejných dobíjecích stanic po celé zemi, a to i na ulicích, parkovištích a v nákupních centrech.
Podle vlády bylo k 1. lednu letošního roku ve Velké Británii 53 677 veřejných dobíjecích míst pro elektromobily.
(Xinhua)