Li Xiaoxue, nadšená fanynka živých vystoupení ve svých třiceti letech, je stále nadšená a plná euforie díky hip-hopovému koncertu, který navštívila loni v prosinci.
»Atmosféra naživo byla naprosto strhující a autogramiáda, kde měli diváci možnost osobně se setkat se zpěváky, byla super vzrušující!« uvedla Li, která pracuje v instituci zaměřené na studium v zahraničí v Nankingu, ve východočínské provincii Ťiang-su.
Li agentuře Xinhua řekla, že na živé hudební vystoupení chodí přibližně každé dva měsíce. Někdy si vybírá koncerty v nedalekých městech, jako jsou Šanghaj a Su-čou, aby podpořila své oblíbené zpěváky a kapely.
Live house, typ hudebního vystoupení konaného obvykle v menších prostorách s důrazem na interakci s publikem, si v posledních letech získává stále větší popularitu mezi mladými Číňany.
Kromě toho roste zájem o různé umělecké performance, včetně velkých hudebních koncertů, divadelních her a avantgardních představení. Tento trend se stal zvláště výrazným po oživení čínského sektoru živých vystoupení po pandemii COVID-19.
Podle statistik zveřejněných Čínskou asociací pro scénická umění v lednu bylo v roce 2024 uspořádáno celkem 488 400 komerčních vystoupení, která vygenerovala téměř 58 miliard jüanů (přibližně 8 miliard amerických dolarů) v příjmech z prodeje vstupenek.
Sektor letos vykazuje dobrý začátek. Podle online platformy pro prodej vstupenek Beacon dosáhly tržby z různých vystoupení mezi 1. a 17. lednem 2025 částky 481 milionů jüanů.
Analytici tvrdí, že odvětví živých vystoupení zažívá prudký růst a stalo se novým motorem kulturní a turistické spotřeby.
Loni v červnu Li oslavila své 30. narozeniny návštěvou koncertu svého popového idolu Jaye Choua v Čchang-ša, hlavním městě centrální čínské provincie Chu-nan. Kromě samotného koncertu si zde také užila čtyřdenní poznávací výlet.
»Navštívila jsem několik turistických míst a ochutnala pálivé speciality v Čchang-ša. Byl to úžasný narozeninový dárek,« řekla Li a dodala, že náklady na koncert a cestování ji vyšly na přibližně 3 000 jüanů.
Efekt přitažlivosti živých vystoupení má značný vliv na podporu spotřeby. Koncert v Čchang-ša, kterého se Li zúčastnila, přilákal více než 130 000 návštěvníků mimo město, což podle místních turistických úřadů vedlo k přímé spotřebě v hodnotě 518 milionů jüanů.
Konzultační firma v jižním čínském městě Kanton předpověděla, že hodnota čínského trhu s živými vystoupeními v roce 2025 přesáhne 96 miliard jüanů.
Čína podniká kroky k využití rostoucí ekonomiky živých vystoupení. Státní rada, čínská vláda, v lednu vydala soubor opatření zaměřených na »podporu nových růstových motorů a posílení kulturní a turistické spotřeby«, přičemž vyžaduje zlepšení živých vystoupení a dalších zábavních aktivit.
Místní samosprávy také přijímají opatření, jako je snížení nebo osvobození od nájemného za místa konání, poskytování spotřebitelských dotací a kupónů nebo zjednodušení schvalovacích procesů pro pořádání akcí.
S rostoucím publikem a příznivým průmyslovým prostředím se objevují nové formy živých vystoupení, které odpovídají rostoucím požadavkům lidí, například stand-up comedy nebo kouzelnická show, které jsou dostupné jak ve velkých, tak menších městech v Číně.
»Je vidět, že kulturní spotřeba našeho publika rychle roste,« uvedl manažer divadla v pekingské čtvrti Si-čcheng. Dodal, že trh živých vystoupení se vyznačuje větší rozmanitostí umění a hlubším propojením s cestovním ruchem.
Ne všechna představení a místa konání si však vysloužila chválu – na sociálních sítích se objevily stížnosti na nepřiměřené ceny vstupenek a nečekaná zrušení akcí bez udání důvodu.
V reakci na to Luo Zibai, odborník z Čínské akademie cestovního ruchu, vyzval organizátory, aby pečlivěji hodnotili kapacitu pořadatelských míst a zlepšili jejich řízení.
Scénická umění odrážejí životní styl lidí, uvedl Luo, a dodal: »Vystoupení trvá jen krátkou chvíli, ale touha lidí po estetice života a zážitcích z volného času je trvalá.«
(Xinhua)