Zatímco speciální káva z Afriky získává mezi spotřebiteli po celém světě na popularitě, představitelé Africké asociace pro výběrovou kávu (AFCA) vyzvali africké obchodníky, aby zvýšili vývoz kávy s přidanou hodnotou a přestali vyvážet na mezinárodní trh nezpracovanou kávu.
Tato poznámka zazněla během 20. konference a výstavy Afrických výběrových káv a prvního Afrického týdne kávy, které se konaly od 6. do 10. února v Addis Abebě, hlavním městě Etiopie, a jejichž cílem bylo podpořit vývoz kávy s přidanou hodnotou z Afriky.
Na akci se sešlo více než 800 regionálních a mezinárodních pražíren kávy, obchodníků, producentů a nákupčích, aby diskutovali o opatřeních v oblasti politiky, udržitelnosti, přístupu k financování a mezinárodním trhu s kávou.
Amir Hamza, předseda AFCA, uvedl, že africké země vyvážející kávu se musí zaměřit na přidanou hodnotu a uplatňovat lepší marketingové strategie, aby zvýšily své příjmy z vývozu kávy.
»Největším problémem, kterému Afrika čelí, jsou špatné marketingové přístupy a vývoz nezpracované kávy, což se AFCA snaží řešit. Afrika má nejlepší kávy, ale nejsou uváděny na trh tak, jak by měly,« řekl Hamza v rozhovoru pro agenturu Xinhua.
Vyzval africké společnosti vyvážející kávu, aby zintenzivnily obchodní propagaci, rozšířily trhy a zároveň se zaměřily na zvyšování kvality a zpracování, aby splnily požadavky dovozních trhů a vytvořily značky pro udržitelný vývoz.
»Poté, co se zelená zrna vyvezou z Afriky, budou je míchat a pražit společnosti mimo kontinent, zejména společnosti v Evropě a Spojených státech, a poté se budou prodávat na Středním a Dálném východě jako kávové produkty jiného původu,« řekl.
Podle údajů AFCA měl vývoz kávy z Afriky v roce 2022 hodnotu přes 3,6 miliardy amerických dolarů. Největším vývozcem byla Etiopie, která vydělala přibližně 1,5 miliardy dolarů, následovaná Ugandou s hodnotou vývozu téměř 813 milionů dolarů ve stejném roce.
Předseda vyzval kávový průmysl v Africe, aby se zaměřil na zlepšení kvality výrobků a přizpůsobení se chuťovým trendům na trhu, zejména na hlavních trzích konzumentů kávy, na které připadá přibližně polovina celosvětového dovozu kávy, včetně USA a EU.
Hamza uvedl, že rozšiřující se obchod mezi africkými zeměmi poskytne africkým producentům kávy jednu z nejlepších příležitostí, jak v příštích letech dosáhnout lepších příjmů z vývozu kávy.
Podle AFCA budou nejdůležitějšími destinacemi pro africký trh s kávou africké země, které nejsou producenty kávy, jako je Egypt, Súdán, Libye, Alžírsko a Maroko, a také Nigérie a Jihoafrická republika.
Když Hamza hovořil o připravovaném nařízení Evropské unie o odlesňování, které je považováno za ohrožení významné části vývozu kávy do tohoto hospodářského bloku, uvedl, že Afrika dováží více kávy, než vyváží, a věří, že toto nařízení bude mít na africký vývoz kávy jen malý vliv.
Výkonný ředitel AFCA Gilbert Gatali řekl agentuře Xinhua, že většina pěstitelů kávy v Africe nedostává za své produkty odpovídající cenu kvůli špatným marketingovým strategiím a zemědělským postupům.
»Pěstitelé kávy v Africe nemají potřebné znalosti a technologie k produkci vysoce jakostní kávy,« uvedl výkonný ředitel. Vyzval obchodníky na kontinentu, aby spolupracovali a vytvořili výrobní řetězce, které by umožnily lépe zavádět moderní technologie a podpořily přechod od vývozu surové kávy ke zpracované.
Uvedl, že produkci a vývoz kávy v Africe ovlivňuje rostoucí inflace, geopolitické dopady a zvyšující se náklady na hnojiva, a vyzval společnosti vyvážející kávu, aby pozorně sledovaly trh a hledaly vhodné obchodní a výrobní strategie.
Gatali vyzval odběratele kávy a vlády, aby podporovaly zemědělce při prohlubování jejich znalostí a dovedností v oblasti agronomických postupů při pěstování kávy a kromě toho jim pomáhaly získávat správné ceny za jejich produkty na mezinárodním trhu.
»Problémem pro země produkující kávu v Africe zůstávají klimatické změny, přístup ke zdrojům, zprostředkovatelé, kteří negativně ovlivňují konečný příjem pěstitelů kávy, nízké objemové výnosy a přístup na trh,« dodal.
(Xinhua)