Když si Juan Carlos ze španělské Malagy objednal stropní svítidlo vyrobené v Číně prostřednictvím platformy pro přeshraniční elektronické obchodování AliExpress, nikdy ho nenapadlo, že výrobek obdrží následující den.
»Musím přiznat, že to bylo rychleji, než jsem čekal,« řekl Carlos překvapeně.
Stropní světlo přišlo ze skladu společnosti Qxbox Technology Warehousing Ltd. v Madridu, což vysvětluje rychlé dodání. Stejně jako 100 000 dalších výrobků ve skladu však již urazilo více než 5 000 kilometrů z Číny. Rychlé nakupování Carlose a milionů jemu podobných Evropanů by nebylo možné bez vysoce efektivní logistiky.
Z místa původu v jihočínské provincii Kuang-tung bylo toto zboží nejprve přepraveno po souši do distribučního centra v Si-anu, hlavním městě severozápadní čínské provincie Šen-si. Poté směřovaly do Španělska nákladními vlaky Čchang-an Čína-Evropa.
»Před rokem 2017 trvala přeprava zboží lodí více než 40 dní. Služby nákladních vlaků nám však pomáhají zkrátit tuto dobu na polovinu, a to s nižšími náklady,« uvedl Mou Ťin-wen, předseda společnosti Qxbox.
Přibližně před 2 000 lety, za dynastie Han (202 př. n. l. – 25 n. l.), zahájil čínský vyslanec jménem Čang Čchien výpravu do západních oblastí a otevřel obchodní cestu, která se později stala Hedvábnou stezkou.
V roce 2013 Čína předložila iniciativu Pásmo a stezka (BRI). Od té doby byla spuštěna nákladní vlaková doprava Čína-Evropa, která se stala novodobými „ocelovými velbloudími karavanami“ spojujícími 108 čínských měst s 208 evropskými městy ve 25 zemích.
Společnost Qxbox spolupracovala s místními doručovacími společnostmi a vybudovala čtyři sklady po celém světě. Ten v Madridu má rozlohu 12 000 metrů čtverečních a denně odbaví v průměru 6 000 objednávek. Kupující mohou své zásilky obdržet do dvou dnů.
Kromě toho díky spolupráci s platformami elektronického obchodu, jako jsou Amazon a AliExpress, poskytuje domácím společnostem zámořský zákaznický servis, poprodejní opravy, vrácení a výměnu zboží.
Diego Cimadevilla, ředitel managementu dceřiné společnosti Qxbox ve Španělsku, poznamenal, že konkurenční výhoda služeb nákladních vlaků spočívá v udržitelnosti, stabilitě a bezpečnosti. Španělské výrobky mají mezitím také rychlý a cenově výhodný přístup na čínský trh.
Podle zprávy zveřejněné čínskou Generální celní správou (GAC) dosáhla hodnota čínského přeshraničního dovozu a vývozu v oblasti elektronického obchodu v roce 2022 výše 2,1 bilionu jüanů (přibližně 295 miliard amerických dolarů), což představuje nárůst o 7,1 % ve srovnání s rokem 2021.
Mezinárodní obchodní a logistický park Si-an, odkud vyjíždějí nákladní vlaky Čína-Evropa do Čchang-anu, přilákal mnoho podniků zahraničního obchodu a logistických dodavatelů.
Tagenova Selle, 23letá live-streamerka z Gruzie, sedí před kamerou a plynulou angličtinou se divákům chlubí třpytivými náušnicemi a náhrdelníky.
»Po výběru oblíbených vzorů stačí kliknout myší a dokončit platbu. Balíček vám bude zaslán přímo domů a můžete také využít 14denní lhůty na vrácení zboží,« uvedla Selle.
Selleina společnost Weiju Fanxing Global Cross-border Live Broadcast Base byla založena v Xi’an International Trade and Logistics Park na začátku letošního roku. V současné době má téměř 80 živých vysílačů z domova i ze zahraničí, kteří každý týden provedou 50 živých vysílání a prodávají výrobky zahraničním zákazníkům.
»Mateřská společnost základny již má pobočky v Šanghaji, Londýně a Los Angeles. Protože jsme se začali více zaměřovat na zahraniční trhy, rozhodli jsme se zřídit přeshraniční live-streamingové centrum v Xi’anu, protože městská nákladní vlaková linka Chang’an Čína-Evropa nám pomáhá získat snadný přístup ke kompletnímu dodavatelskému řetězci a levným mezinárodním doručovacím službám,« uvedl Wang Fang, který má základnu na starosti.
V roce 2022 uskutečnil nákladní vlak Chang’an Čína-Evropa 4 639 jízd vlakem, z nichž 198 bylo věnováno přeshraničnímu elektronickému obchodu, což představuje meziroční nárůst o více než 60 %. Pokrývá místa, kde se vyrábí zboží v Asii a Evropě, jako je Mannheim, Praha a Milán, a to na 17 mezinárodních trasách.
Po deseti letech se BRI vyvinula v oboustranně výhodný program a zlepšila se přeshraniční spolupráce. Džumekenová Anita, kazašská podnikatelka, a její manžel Jüan Čao-chuej z Číny to hluboce pocítili.
Začali s kamenným obchodem v kazašské Karagandě, založili přeshraniční platformu elektronického obchodu Silkroad City Shop, vybudovali šest skladů v Kazachstánu, Rusku a Bělorusku a spolupracovali s více než 300 čínskými dodavateli a 2 000 kazašskými dodacími stanicemi.
Při propagaci výrobků se také spojili s více než 2 000 místními internetovými influencery v Kazachstánu. »Stačí vzít do ruky mobilní telefon, natočit a sdílet videa o výrobcích a můžete získat provizi. Místním mladým lidem to poskytuje příležitost k zaměstnání a zahájení podnikání,« uvedla Anita.
»Máme to štěstí, že můžeme využívat služeb BRI a nákladního vlaku Čchang-an Čína-Evropa, a doufáme, že přineseme výhody více lidem na této trase,« dodala Anita.
(Xinhua)