Jeden z nejbizarnějších závodů historie. A Verstappen slaví titul!

AKTUALIZOVÁNO

Max Verstappen z Red Bullu vyhrál asi nejbizarnější závod formule 1 v historii. Velká cena Japonska byla ovlivněná deštěm, zkrácená a korunu všemu nasadily zmatky v cíli a dodatečný trest pro původně druhého Charlese Leclerca. Pilot Ferrari si v závěrečné šikaně zkrátil při souboji se Sergiem Pérezem trať, dostal proto pětisekundovou penalizaci a propadl se na třetí místo, čímž odšpuntoval Verstappenovy oslavy.

Díky tomu, že vedení závodu i přes zkrácení udělilo jezdcům plný počet bodů, má Verstappen v čele nedostižný náskok 113 bodů před týmovým kolegou Pérezem. Leclerc je s odstupem dalšího bodu třetí. V cíli tomu nechtěli věřit ani lidé z týmu Red Bullu, když se dlouho nemohli dopočítat. Vypadalo to, že Verstappenovi chybí bod, ale nakonec počty mluvily jasně.

Pětadvacetiletý Verstappen dnes na okruhu v Suzuce nejen že vyhrál 12. závod v sezoně a celkově dvaatřicátý v kariéře F1, ale slaví i druhý titul světového šampiona. Jeho oznámení však jen těžko mohlo být bizarnější…

»Je to neuvěřitelné. Když jsem protnul cíl, vůbec jsem nečekal, že by k tomu došlo. Co k tomu říct? Vyhrát titul před lidmi z Hondy a japonskými fanoušky je prostě úžasné,« řekl do televizních kamer Verstappen, jenž neměl původně o potvrzené korunovaci ponětí. Redukované body se podle Mezinárodní automobilové federace FIA udělují v případě, že se závod nemůže dojet do cíle.

»Gratuluji Maxovi k druhému titulu. Byla to jen otázka času a čekal jsem, že k tomu dojde. Poslední závody využijeme k tomu, abychom se jako tým zlepšili do další sezony,« uvedl Leclerc.

Havárie i déšť

Závod v Japonsku se uskutečnil po tříleté pauze kvůli pandemii koronaviru. Vítěz kvalifikace Verstappen odstartoval na mokré trati hůře než Leclerc, přesto po souboji v první zatáčce udržel vedení. V úvodním kole skončil po havárii čtvrtý Carlos Sainz z Ferrari, kvůli technickým potížím nepokračoval Alexander Albon z Williamsu. Na trať vyjel zpomalovací vůz a závod byl po pár minutách přerušen.

Na poslední místo spadl Pierre Gasly z Alpha Tauri, který kvůli nárazu do reklamního panelu zajel do boxu. Po návratu málem narazil do vyprošťovacího jeřábu. Přestože si Francouz na rozhodnutí vedení závodu s ostatními piloty stěžoval, byl vyšetřován kvůli vysoké rychlosti při červených vlajkách. Jezdci připomínali také nehodu Julese Bianchiho z roku 2014, kdy Francouz při deštivé GP Japonska do vyprošťovacího traktoru narazil a následkům zranění hlavy později podlehl.

Závod byl po dvou hodinách restartován v 9.25 SELČ a jel se do vypršení časového limitu v 10.05. Po restartu udržel vedení Verstappen před Leclercem.

V dramatickém závěru se na Leclerca dotáhl Pérez. Monacký pilot se bránil až do poslední šikany, kdy vyjel mimo trať. »Měl jsem už totálně zničené pneumatiky,« vysvětlil Leclerc. Přestože protnul cíl jako druhý, dostal za zkrácení tratě pětivteřinový trest. A ten definitivně stvrdil úspěšnou obhajobu Verstappenova titulu.

»S Charlesem to bylo trochu hektické, ale byly to pěkné souboje. Na konci jsem se snažil ještě zaútočit, ale on vyjel mimo trať. Penalizace je oprávněná,« řekl Pérez. »To, že Max vyhrál titul, je skvělé pro něj i pro Hondu. Je to pro nás všechny velký den,« dodal mexický pilot Red Bullu.

Velká cena Japonska, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Suzuce:

1. Verstappen (Niz./Red Bull) 3:01:44,004, 2. Pérez (Mex./Red Bull) -27,066, 3. Leclerc (Mon./Ferrari) -31,763, 4. Ocon (Fr./Alpine) -39,685, 5. Hamilton (Brit./Mercedes) -40,326, 6. Vettel (Něm./Aston Martin) -46,358, 7. Alonso (Šp./Alpine) -46,369, 8. Russell (Brit./Mercedes) -47,661, 9. Latifi (Kan./Williams) -1:10,143, 10. Norris (Brit./McLaren) -1:10,782.

Nejrychlejší kolo: Čou Kuan-jü (Čína/Alfa Romeo).

Průběžné pořadí MS (po 18 z 22 závodů): 1. Verstappen 366 b., 2. Pérez 253, 3. Leclerc 252, 4. Russell 207, 5. Sainz (Šp./Ferrari) 202, 6. Hamilton 180, 7. Norris 101, 8. Ocon 78, 9. Alonso 65, 10. Bottas (Fin./Alfa Romeo) 46.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 619, 2. Ferrari 454, 3. Mercedes 387, 4. McLaren 143, 5. Alpine 130, 6. Alfa Romeo 52, 7. Aston Martin 45, 8. Alpha Tauri a Haas po 34, 10. Williams 8.

* * *

Vizitka Maxe Verstappena (25)

Datum a místo narození: 30. září 1997, Hasselt (Belgie)

Státní příslušnost: Nizozemsko

Výška a váha: 181 cm, 72 kg

Tým: Red Bull

Kariéra v F1: Toro Rosso (2014-16), Red Bull (od 2016)

Největší úspěchy: 2x mistr světa (2021-22), vítěz 32 závodů

Bilance v F1: 159 závodů, 32 vítězství, 74 umístění na stupních vítězů, 18 pole positions

Ostatní: jezdec vyznačující se agresivním a riskantním stylem jízdy, drží několik rekordů jako nejmladší pilot; syn bývalého nizozemského jezdce F1 Jose Verstappena začal závodit jako čtyřletý na motokárách, v nichž dříve soutěžila i jeho belgická matka; do světa formulí poprvé nahlédl v roce 2013, vyzkoušel různé soutěže včetně seriálu F3, v níž ve své jediné sezoně obsadil celkové třetí místo; ve formuli 1 debutoval v březnu 2015 v Austrálii a ve věku 17 let a 166 dnů se stal nejmladším pilotem v historii; během druhé sezony vyměnil v sesterské stáji Red Bull Rusa Daniila Kvjata a hned první start proměnil v Barceloně ve výhru; v letech 2019 a 2020 skončil celkově třetí; v dramatickém závěru loňské sezony se díky kontroverznímu rozhodnutí ředitelství závěrečného závodu restartovat závod v posledním kole dostal před obhájce Lewise Hamiltona a díky tomu se stal mistrem světa; v březnu prodloužil smlouvu s Red Bullem až do roku 2028, podle médií by mu měla vynést až 50 milionů eur ročně; letos vyhrál 12 závodů, jednou dojel druhý a jednou třetí a jen čtyřikrát se nedostal na stupně vítězů; má vlastní stránky www.verstappen.com, jeho koníčky jsou závody na simulátoru a fotbal.

(koz)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy