Firmy se vrací k pořádání teambuildingů. Setkávání zaměstnanců obvykle realizují dvakrát ročně – v zimě a v létě. Náklady se mohou vyšplhat na statisíce. Vyplatí se firmám investovat do společných zaměstnaneckých aktivit?
»Zlatá éra« teambuildingů v Česku probíhala zhruba v letech 2010 až 2019. Na její konec měl výrazný vliv covid-19. Pandemie přinutila mnoho firem omezit fyzické setkávání, což vedlo k dočasnému útlumu tradičních teambuildingových aktivit. V současné době je trend pořádání teambuildingových akcí opět na vzestupu, avšak v upravené podobě. »Zatímco v minulých letech byly populární sportovně zaměřené akce, aktuálně jsou v oblibě wellness programy, relaxační sezení nebo workshopy zaměřené na duševní zdraví. V loňském roce jsme zaznamenali trend, kdy firmy zapojují do teambuildingů i členy rodin svých zaměstnanců. Organizují rodinné akce, které podporují loajalitu a work-life balance zaměstnanců. Tento trend bude v následujících letech sílit, protože právě skloubení pracovních a rodinných aktivit je jedním z hlavních témat pracovního trhu,« uvedla Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.
Kromě tradičních teambuildingů se stále častěji objevují alternativní způsoby utužování kolektivu. Pandemie do firem zavedla nový způsob setkávání – virtuální teambuildingy. Některé firmy u nich zůstávají stále. »Řada firem se začala zaměřovat na alternativní způsoby, jak utužit kolektiv. Patří sem například hybridní nebo virtuální teambuildingy. Zejména během covidu pořádaly firmy online setkávání, kde si zaměstnanci mohli dát sklenku vína u monitorů a nezávazně si popovídat. Některé společnosti dovedly online setkávání k dokonalosti tím, že dopředu zaslaly domů balíčky například s různými druhy piva a uspořádaly online ochutnávku. Online teambuildingové aktivity, jako jsou virtuální hry, workshopy a společné projekty, jsou oblíbené zejména u firem s částečně nebo zcela vzdálenými pracovními týmy,« doplnila Janatová.
Teambuildingy na bázi osobního setkávání pořádají zejména velké firmy. »Ve firmách, které mají více poboček po celé republice, mají teambuildingy stále velký význam. Je to vynikající příležitost pro zaměstnance z různých míst vzájemně se osobně poznat, především ve velkých firmách se často znají jen z mailové komunikace. Tomu by pak měl být přizpůsoben i program, aby si zaměstnanci, kteří se běžně nesetkávají, vytvořili pevnější vztahy a lépe porozuměli svým kolegům,« řekla Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka personální agentury Advantage Consulting.
Velkým tématem je sociální odpovědnost jednotlivých podniků, zajímá se o ni téměř 80 procent zaměstnanců a promítá se i do společných aktivit. »Sociální a dobrovolnické akce hrají důležitou roli v budování týmového ducha. Společné zapojení do dobrovolnických aktivit nebo charitativních projektů posiluje soudržnost týmu a přináší společenský přínos. V Česku tak přibývá teambuildingů s dobročinným zaměřením,« řekla Kateřina Marešová, ředitelka obchodního oddělení a oddělení péče o zákazníky společnosti smitio.
Náklady na setkávání zaměstnanců se liší podle velikosti firmy a náplně teambuildingu. Ve větších firmách dosahují i několika set tisíc korun. Jejich pořádání se firmám ale přesto vyplatí. »I když se zprvu mohou zdát náklady vysoké a management může zvažovat přínosy, pořádání teambuildingů se zaměstnavateli vyplatí. Teambuilding může přinést několik klíčových výhod. Spokojený a soudržnější tým je méně náchylný k odchodům, což snižuje náklady spojené s náborem a zaškolováním nových zaměstnanců. Lepší týmová spolupráce a komunikace přispívají k vyšší efektivitě a produktivitě. Teambuildingové aktivity mohou také posílit pozitivní firemní kulturu, což je atraktivní pro potenciální zaměstnance. Kromě toho teambuilding poskytuje prostor pro řešení a prevenci konfliktů, což přispívá k harmonickému pracovnímu prostředí. Celkově tedy investice do teambuildingu přináší dlouhodobé výhody, které převyšují počáteční náklady,« vysvětlila Janatová.
S výhodností teambuildingových akcí souhlasí i Hyklová. »Pořádání teambuildingů se zaměstnavateli rozhodně vyplatí. Je to podobné, jako když se někdo ptá, zda se vyplatí investovat do vzdělávání zaměstnanců – obojí by mělo být součástí firemní kultury. Teambuildingy posilují spolupráci, komunikaci a týmového ducha, čímž přináší dlouhodobé benefity,« uzavřela.
(pr)
ILUSTRAČNÍ FOTO – pixabay